google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Nu börjar det likna något

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 29 december 2007

Nu börjar det likna något

Konkurrensen om släktforskarna ökar ständigt. För inte så länge sedan fick vi tillgång till Arkiv Digitals utmärkta färgbilder av våra svenska arkiv, Genline kämpar tappert för att förnya sig och kommer ständigt med nya erbjudanden om billigare abonnemang om man binder upp sig för en tid. Nu har också den stora släktforskartjänsten Ancestry kommit på den svenska marknaden med ancestry.se. Jag har tittat lite på gratistjänsterna på ancestry.se och det verkar lovande, speciellt för dem av oss som har släktingar i andra länder - och det är väl ganska många det.

Som ni säkert märkt har jag lagt in en liten omröstning om vad ni anser om olika släktforskarprogram. Dels är jag nyfiken på vad ni tycker eftersom jag själv provat alla tre, dels tror jag det kan vara till hjälp för nybörjaren att få reda på vad mer efarna släktforskare anser. Jag tänkte faktiskt fortsätta med omröstningar om andra släktforskartjänster om intresset visar sig vara någorlunda stort. Därför hoppas jag ni delar med er av era erfarenheter genom att rösta.

Ett annat projekt för de nya året är att testa Arkiv Digital, Genline och ancestry.se under mer "fältmässiga" förhållanden och sedan berätta om det i ett senare inlägg. Det börjar bli lite intressant att göra det eftersom man knappast har råd att ha alla tre utan förr eller senare måste välja ett av dem. Jag kommer dessutom att ständigt bygga ut mina listor över släktforskarlänkar och litteraturtips. Har ni något spännande att bidra med så lägger jag gärna in det.

I övrigt vill jag önska er ett riktigt GOTT NYTT ÅR och som nyårsönskan hoppas jag att konkurrensen mellan de tre databaserna kommer att sporra dem att bli än bättre och framför allt billigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...