google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Intressant läsning samt några nya hjälpmedel

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 19 november 2009

Intressant läsning samt några nya hjälpmedel

Jag hittade några gamla böcker i min nyligen bortgångne fars mycket omfattande bokhylla. Det var Rune Pär Olofssons trilogi om Kopparbergslagen från 1970-talet. Kopparberget, Silverdalen och Guldgruvan heter dom och handlar om romanfiguren Pär Olofssons öden och äventyr under sent 1500-tal. En framträdande roll har den färgstarke prästen på Kopparberget Johannes Michaelis Cuprimontanus och hans familj. Jag fann också boken Min lysande konung av samme författare som handlar om Måns Nilsson Svinhufvud och hans liv med och mot Gustav Vasa. För den som, liksom jag, har anor från Kopparberget var det en fantastiskt spännande läsning. Rune Pär Olofsson har förmågan att skriva en roman där 90% av handlingen och personerna är historiskt korrekta och resten getts en sådan form att det inte förtar det autentiska. Leta gärna på närmaste antikvariat efter dom - det är värt besväret.

I övrigt gläder jag mig över en del nyheter till hjälp för oss släktforskare. Den alldeles utmärkta nyhetsbrevet från GeneaNet som jag får regelbundet berättar att Kungliga Biblioteket lagt ut gamla dagstidningar på nätet. Jag testade naturligtvis tjänsten och blev imponerad. vad sägs om att kunna läsa Post- och Inrikes tidningar så långt tillbaka som till 1700-talet. Dessutom är dom digitaliserade så man kan göra fritextsökning i dom. Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att OCR-programmet man använt har lite svårt för det gamla typsnittt så en del blir galematias men det är en fantastisk tjänst ändå eftersom man väl kan läsa texten direkt bara man får en fingervisning var man skall läsa med sökningen. Det är bara att mata in ett namn eller en ort så poppar det upp mängder av notiser som behandlar det man söker.

En annan kul grej är GeneaNets egen GeneaStar där man kan se om man är släkt med någon betydande person. Om man har sitt släktträd på GenaNet kan man jämföra det med alla inmatade kändisar i ett huj och se om man är släkt med dom. Nu är tjänsten fortfarande lite franskt etnocetrisk eftersom de flesta av betydelse i världen enligt GeneaStar är fransmän. Till och med i kategorin skidåkare var det idel fransmän. Det gäller för oss svenskar att mata in våra hjältar, Ingemar Stenmark, Björn Borg, Selma Lagerlöf och Jussi Björling. Olof Palme och John Ericsson finns redan med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...