google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Efterlyses - support på Familjeband.se

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 27 januari 2010

Efterlyses - support på Familjeband.se

Det var länge sedan nu, men jag har varit upptagen med att göra en internetkurs i släktforskning för nybörjare. Jag kunde emellertid inte hålla mig eftersom jag idag fick ett mail från Familjeband. Det var en veckorapport för mitt släktträd på Familjeband. Den berättade att jag hade en (1) inmatad person i en generation. Jag hade faktiskt förträngt att jag hade anmält mig till familjeband. Jag gjorde det efter att ha publicerat en intervju som Christian Rudolf på Mjukvara.se gjort med David FogelbergGenline, mannen bakom Familjeband och Bygdeband. Naturligtvis blev jag nyfiken, efter att ha hört med vilken entusiasm David beskriv sitt projekt. Det är ju alltid kul att kunna skriva om nyheter för oss släktforskare.

Nu blev det inte så särskilt kul dock. Jag väckte till liv en inloggning jag haft sedan förrut på Familjeband och började glatt ladda upp mitt släktträd på några tusen poster i en gedcomfil. Jag skall väl säga också att jag använder Disgen, vilket är en av de format som Familjeband påstår sig ha stöd för. Ett meddelande informerade mig om att min fil hade mottagits och skulle laddas upp under natten och att jag därefter kunde aktivera den. Lite knepigt tyckte jag nog att det var för i alla andra motsvarande tjänster brukar det ske med omedelbar verkan, med undantag av några äldre tjänster som DISBYT där en medlem kollar igenom materialet och sedan lägger upp det.

Jag såg fram emot att aktivera mitt släktträd och kanske göra en liten jämförelse med någon annan motsvarande tjänst. Det var bara det att den kortfattade uppmaningen att aktivera mitt träd inte följdes av någon som helst instruktion om hur man gör. Nu finns det ju en frågelåda man kan använda, vilket jag gjorde. En annan vänlig användare berättade då för mig hur man skulle göra, vilket, med förlov sagt, var ganska omständligt och fullständigt omöjligt att veta om man inte gjort det förrut. Hur som helst resulterade det i att jag nu har ett släktträd som omfattar 1 post i en generation. Vart dom andra tusentals personer tog vägen vet jag inte. Samme vänlige användare försökte reda ut det för mig och trodde att jag kanske hade en korrupt gedcomfil, men den hade ju faktiskt blivit upplagd av Familjebands administratörer och meddelats vara OK. Jag försökte åter få någon respons från Familjebands tekniker utan resultat och uttryckte min frustration. Det enda svar jag fick var från en annan användare som tyckte man skulle vara tålmodig med dom. Hon hade varit användare sedan starten och om man jämför med hur uselt det fungerade i början så menade hon att man måste erkänna att man nästan fått det att funka numera och ge beröm för det. Det kan väl ligga något i vad hon säger, men jag var nog mest besviken på att det inte gick att få någon som helst hjälp av personalen på Familjeband.

Det som var så förbluffande var att denna ganska långa dialog mellan mig och andra användare pågick utan minsta rektion från personalen på Familjeband fastän det var uppenbart att jag hade ett tekniskt problem. Många tjänster på Internet har ju, precis som Familjeband, en frågelåda där användarna hjälper varandra, men jag har aldrig varit med om att inte de egna teknikerna lusläser dessa frågelådor som led i produktens uteckling och omedelbart ger respons på tekniska frågor. Att helt negligera en så värdefull källa till idéer och kvalitetsutveckling förstår jag inte. Dessutom är det väldigt tråkigt för användaren som inte får någon hjälp.

Om någon från Familjeband mot förmodan skulle läsa detta så skulle det vara kul att veta var min fil hamnat och om det möjligen kan gå att få den aktiverad med er hjälp. Det vore så trevligt att få prova er tjänst, som faktiskt låter riktigt spännande när David beskriver den.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Till att börja med vill jag beklaga att vi missat ditt inlägg i vårt forum. Vi har insett att det behövs göras en del där för att öka överskådligheten så att vi inte missar den här typen av frågor. Den som svarat dej är en av våra frivilliga "klippor" hon är värd en eloge. Vi har en mycket livlig diskussion med henne om funktioner i Familjeband.
    Hade vi sett inlägget så skulle vi ganska snabbt rett ut vad som gått fel: I din fil fanns det fritextrader som innehöll tecken som vår import uppfattade som styrtecken som systemet inte ska acceptera. Det märktes inte när du fick informationen om hur många personer du laddat upp utan felet gjorde att importen blockerades under nattens körning. Det är rutiner vi behöver ändra på.
    Sedan kommer vi att gå igenom instruktionerna för hur man placerar sin Familjebandprofil rätt i trädet.
    Vad jag förstått har du nu fått ordning på problemet. Du är välkommen tillbaka med fler synpunkter. Genline har inget emot att bli granskade, vi inser att släktforskarnas samlade erfarenheter överstiger våra med hästlängder. Vi tar tacksamt emot synpunkter och vi lyssnar på våra användare.
    Hälsningar David Fogelberg
    Utvecklare på Genline

    SvaraRadera
  2. Hej David

    Som du säger har jag nu fått upp mitt träd på Familjeband, mycket tack vare den dialog vi haft kring orsakerna till felet och som ni åtgärdat föredömligt. Vi har båda lärt oss av detta, vilket är till nytta i framtiden.
    Jag ser nu fram emot att undersöka Familjebands möjligheter.

    Vänliga hälsningar

    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...