google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Det är lätt att läsa fel i gamla handskrifter.

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 16 februari 2007

Det är lätt att läsa fel i gamla handskrifter.

Jag hade tolkat Rossa Anders Ersson födelsedag till 5 april. När jag söker honom i födelseboken finns han inte där. Vis av tidigare erfarenheter söker jag under hela året och hittar honom 5 mars samma år. Ibland har jag funnit personer på åren efter eller före det som jag först funnit. I det här fallet var det en felläsning av mig. Jag har lite svårt för treorna som lutar sig framåt.

Det händer inte så sällan att Hf har fel födelsetid på personer. Jag vet inte varför men jag kan tänka mig flera orsaker. Prästen kan helt enkelt ha hört fel eller personer själv var inte helt säker. Det kan ha varit otydligt skrivet i en tidigare bok som sedan har tagits efter av den efterkommande prästen.
Över huvud taget tycker jag det är svårt med handskrifterna, speciellt de riktigt gamla från 1600- och 1700-talen. Det finns böcker där man kan träna på att läsa gammal handskrift. En sådan bok är Läsebok för släktforskare av Anderö och Thorsell, ICA Bokförlaget 2004. En annan nyttig bok är Ordbok för släktforskare av Andersson och Anderö, ICA Bokförlag, 2002.
Kör man fast helt och hållet kan man få hjälp av erfarna släktforskare vid Släktforskarnas hus i Leksand – mot ersättning.
Det blev en kortis den här gången men jag får väl skärpa mej till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...