google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Sök information om gamla tider med Projekt Runeberg

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 12 oktober 2009

Sök information om gamla tider med Projekt Runeberg

Av en ren tillfällighet fann jag en väldigt intressant källa till kunskap om gamla tider. Därefter har jag vi flera tillfällen hittat inressanta detaljer om mina anor i samma källa. Jag talar om Projekt Runeberg. Detta är ett projekt med ursprung på Linköpings universitet som har som uppgift att publicera och transkribera äldre nordisk litteratur och göra den tillgänglig på nätet. Arbetet utförs helt av frivilliga krafter.


Jag har främst haft användning för Nordisk familjebok i den sk Uggleupplagan samt Svenskt biografiskt handlexikon. Ibland har jag funnit omnämnande av anor i skönlitteratur och ibland i någon av de otaliga matriklar och årsböcker som finns publicerade. Det har faktiskt, vid ett tillfälle, hänt att jag funnit en reseberättelse där författaren har besökt en av mina anor och där beskriver värdens vackra dotter, andra gäster och fästmän och kusiner. På så sätt har jag kunnat sy ihop tidigare ofullständiga familjeband.

Nu kan man undra vad man skall med sådana uppgifter till som är kanske 100 år gamla. Jag menar att det är ett alldeles speciellt värde i att läsa biografier över personer som är skrivna vid tiden eller strax efter deras levnad eller att få saker förklarade för sig i den tidsanda som rådde för 100 år sedan och tidigare. Så länge man anger källan och dess datering så tycker jag att sådana uppgifter berikar även om dom inte är helt moderna och inte alltid helt korrekta.En hel katalog över publicerat material finns och man har som målsättning att fördubbla samlingen årligen.

2 kommentarer:

  1. Jättebra tips och länkar på bloggen. Jag funderar själv på att börja släktforska men har inte riktigt kommit igång. Jag har bara börjat med att titta på kyrkogårdsarkiv som gravar.se för info om släktingar.

    SvaraRadera
  2. Tänk dig för innan du börjar släktforska - det kan lätt bli en allt uppslukande sysselsättning, men väldig spännande. Börja med att intervjua alla dina gamla levande släktingar innan det är för sent och samla på dig alla foton, brev och släktdokument som dina fastrar och mostrar har på vinden.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...