google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Vi ses i Örebro

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 19 augusti 2010

Vi ses i Örebro

Nu närmar sig resan till Sverige och besök på Nora marknad och släktforskardagarna i Örebro. Kanske jag hinner med någon utflykt till några platser i södra Dalarna och Ljusnarsberg också om vädret tillåter för att se var mina förfäder levde.

Det är en del att göra innan jag åker eftersom jag hade tänkt sammanställa en kurs om hur man Släktforskar gratis innan släktforskardagarna. Jag har nämligen upptäckt att det är två sökord som förekommer mer än andra när man hamnar på den här bloggen. Den absolut mest frekventa är "släktforskning" tätt följt av "släktforska gratis". Det har jag tolkat som om det finns ett visst behov av att släktforska billigt och det har jag skrivit en del om under åren. Problemet är bara att det är svårt att hitta de texter som ger sådana tips. Jag hittar dom knappt själv. Därför har jag tagit mig för att sammanställa så mycket jag kan i en kurs som, i enlighet med ämnet, naturligtvis kommer att bli gôrbillig. Egentligen kan man hitta allt själv men det är mycket bökigare och tar längre tid så jag tänkte hjälpa till lite.

Nu är jag lite ambivalent till att släktforska gratis på Internet eftersom det oftast innebär att man försöker spara in på de tjänster som erbjuder bilder av kyrkböckerna. Man litar då på andras forskning och hörsägen, hellre än att betala sina abonnemang på Arkiv Digital, Genline eller Svar coh kolla om det är rätt. Dels är det väl tveksamt om man kan kalla detta släktforskning - det är väl snarare någon sorts ansamling man ägnar sig åt, dels är det väldigt riskabelt att "släktforska" på det sättet. visst hittar man många fina anor ända bakåt till Adam och Eva, men särskilt korrekt är det oftast inte.

Jag hävdar därför att det är bara den som kan grunderna i släktforskning som kan kosta på sig att utnyttja alla gratiskällor på Internet utan att riskera att hamna i sagornas värld. Jag har därför som ambition att berätta hur man släktforskar till en liten kostnad utan att dagtinga med vetenskapligheten i forskningen. Av det skälet så kommer jag, åtminstone inledningsvis, att bjuda på kursen "Släktforska gratis" till alla som köper min nybörjarkurs "Släktforskning för noviser". Dom som redan kan släktforska men bara vill spara några kronor får däremot betala lite för den nya kursen.

Nog om detta - mycket jobb är det och jag hoppas bli klar i tid fastän solen skiner varje dag. Det jag också hoppas på är att träffa många av mina bloggvänner i Örebro. Några har redan hört av sig och det är jätteroligt. En del av er har jag ju sett bilder på men andra kommer jag ju inte att känna igen. Om ni tror att ni ser mig så hoppas jag ni kommer fram och hälsar så vi får träffas öga mot öga och prata lite. Lättast att hitta är ju alla ni som kommer att vara fjättrade vid någon utställningsmonter. Bered er på att jag kommer och hälsar.

4 kommentarer:

  1. Roligt, då kanske vi syns där

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att vara "fjättrad" i Genlines monter så välkommen att hälsa på där.

    SvaraRadera
  3. Det skall bli trevligt att träffas Ann-Louise

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...