google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: DIS har (snart) en ny websajt - den ser riktigt bra ut

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 7 oktober 2010

DIS har (snart) en ny websajt - den ser riktigt bra ut

Jag fick Diskulogen i brevlådan idag. Av någon anledning så blir jag ofta lite besviken när jag får föreningsblad från de grupper jag är medlem i. Jag minns att det ofta var så med Golftidningen och andra trycksaker. Kanske jag är lite konstig, men om det är fler tycker som jag så vore det roligt att veta. Jag tycker den har försämrats sedan pånyttfödelsen som jag var väldigt positiv till.

Jag vill ha handfasta råd och tips om hur man gör, var man hittar saker. Diskussioner om svåra frågor och jag vill ta del av andras erfarenheter. Framför allt vill jag att mitt medlemsblad skall göra mig kunnigare inom min hobby. Jag är inte intresserad av idolporträtt - även om det är ordföranden. Jag är inte intresserad av rapporter från den eller den konferensen som dom av medlemmarna valda varit på. Det finns väl protokoll om man vill veta vad dom gjorde.

Nu skall jag i ärlighetens namn säga att flera artiklar i bladet var just så informativa som jag tycker dom skall vara, men jag skulle vilja att hela tidningen ägnar sig åt sådant. Rapporter och presentationer av personer kan väl läggas på den nya webben där alla kan läsa det och alla kan avstå från det.

En artikel som jag intresserade mig för var "Har du dubbletter i din databas?". Nu blev jag inte särskilt mycket klokare av den eftersom den är skriven på papper som om den var en artikel med hypertext. Vad jag menar är att i nästan varje stycke fanns hänvisningar till tidigare avsnitt. Om man inte snabbt kan leta fram det numret av Diskulogen begriper man inte ett jota. Att skriva på det sättet funkar om man kan lägga in en hyperlänk som man bara klickar på så kommer det hänvisade stycket upp, men det funkar inte i pappersform. Återigen en sak som skulle passa bättre på webben?!

Det leder mig osökt över på DIS nya webb. Daniel Berglund utropar glatt "Äntligen" i sin ledare. Det var detta "Äntligen" som fick mig att läsa ledaren, vilket jag sällan gör. Nu var det lite tidigt att ropa som det visade sig eftersom den nya webben inte är riktigt klar. Den finns emellertid i en testversion så man kan få en uppfattning om hur den skall bli.

Den ser väldigt fin ut. Modern design och lättöverskådlig uppläggning. Den är inte överlastad som så många webbar är utan ger ett väldigt fint första intryck. Överst som sig bör finns rubriken Nyheter. Det är en ny och förbättrad version av DIS gamla nyheter. Det nya är att man inte bara skiljer ut DIS interna nyheter utan också har ett antal nya rubriker.

Bakom rubriken "Andra nyheter" döljer sig några få nyheter av dagstidningstyp, som tydligen är utvalda av redaktionen. Hur denna rubrik skiljer sig från rubiken "Andra nyhetsflöden" är lite oklart. Min gissning är att den första just är styrd av redaktionen och den andra genereras automatiskt genom sökning bland vissa sajter och med vissa sökord.  Den senare är i princip identisk med den automatiska nyhetsbevakning som rullade fram för så där ett är sedan på DIS hemsida. sedan hände något som skar bort det mesta intressanta som hände. Bra att det är tillbaka.

En ny sak är också "AF Test 3", vilket döljer en flik där nya inlägg på Anbytarforum publiceras. Jag har själv laborerat med att få bevakning på vissa ämnen på Anbytarforum så jag vet hur snårigt - och mycket - det kan bli. Hoppas man hittar någon bra form så småningom för det är en bra service. Givetvis finns också ett "Kalendarium" som är kul för alla Östgötar och för personalen så dom vet vad som händer på jobbet.

SÅ har vi givetvis Föreningsfliken. Den är informativ och bra och här tycker jag personligen att alla idolporträtt av styrelsen och andra kändisar inom DIS och alla rapporter från deras möten och konferensen hör hemma.

Under fliken "Forskningsverktyg" menar jag att man skulle kunna lägga in alla "Lär dig mer om DISGEN" med hyperlänkar till relevanta avsnitt. Det skulle vara toppen och dessutom säkert avlasta faddrarna.

I övrigt så är det ungefär samma som tidigare i en trevligare dräkt. Fliken "Länkar" kan ju aldrig bli för omfattande, men är väldigt fyllig nu. Vad jag kanske saknar är de sociala medierna som exempelvis Facebook där de finns mängder av grupper för släktforskare.

Den stora nyheten är att vi alla som är medlemmar själva kan bidra med material. Hur detta kommer att gå till vet jag inte riktig eftersom jag inte testat den funktionen, men det låter ju väldigt lovande. Dessutom har Forumdelen fått en helt ny utformning. Man känner igen den från mängder av andra väl fungerande fora så det skall nog bli bra. Redan nu kan man exempelvis läsa en kunnig och detaljerad kritik av artikeln om personuppgiftslagen i senaste Diskulogen.

Sammanfattningsvis är det roligt att besöka den nya webben, men vilken tid det tog. Jag vet inte hur länge sedan det var jag fick ett mail om den nya webben och en fråga om jag ville bidra med texter. Nu har den ju blivit väldigt bra så det är inget att orda om. Grattis till oss alla!

Dessutom är det trevligt att presentera den 4:e videon för nybörjare: Hur börjar man släktforska?
Se även Släktforskarbloggen på GeneaNet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...