google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Öppet brev till Arkiv Digital - Får vi använda kopieringsfunktionen i AD Online?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 5 september 2011

Öppet brev till Arkiv Digital - Får vi använda kopieringsfunktionen i AD Online?

Arkiv Digital har numera en utmärkt funktion som tillåter kopiering av inte bara källhänvisningen i olika format utan också hela bildytan. Detta är till stor hjälp för oss släktforskare som gör det möjligt att, inte bara få korrekta källor angivna i våra databaser, utan vi kan också spara en bild av originaltexten där vår ana förekommer. Det är därför med viss bestörtning jag läser sista raderna i Köpvillkoren för Arkiv Digital. Där står:

"Delar av Arkiv Digitals webbsidor är skyddade av immaterialrättslig lagstiftning och får inte kopieras eller imiteras helt eller delvis. Logotyper, grafik, ljud och bilder från Arkiv Digitals webbsidor får inte kopieras eller vidarebefordras utan uttryckligt tillstånd från Arkiv Digital."

Jag har börjat lägga in utsnitt av de rader som rör mina anor, med utförlig källhänvisning såväl till AD som till originalkällan i min Disgen-databas. Jag använder också GeneaNet för att publicera mitt släktträd på Internet. GeneaNet har, liksom många andra tjänster av det slaget, också möjlighet att lägga in dokument länkade till varje ana. Jag tycker därför det skulle vara en trevlig idé att även lägga in ett utsnitt av en bild av originalkällan.

Mina frågor till Arkiv Digital är därför följande:

- Får vi använda kopieringsfunktionen i AD Online för att kopiera bildsidan och sedan spara den i vår databas?
- Får vi koppla dessa bilder till våra släktträd i GeneaNet eller någon annan tjänst på Internet?
- Får vi använda utsnitt av bilder i AD för att på Facebook, Anbytarforum och andra fora få läshjälp av andra släktforskare?
- Får vi använda utsnitt eller hela bildsidor, logotyper eller annat från AD i våra bloggar för att illustrera olika inlägg om vår släktforskning?

Mina frågor gäller givetvis enbart privat, icke kommersiell, användning. Jag har själv fått skriftlig tillåtelse av AD för att använda bilder ur materialet för att illustrera min nybörjarkurs i släktforskning, men det är ju självklart att det erfordras.

Det här är inte bara en fråga för oss som användare utan även för dom som erbjuder tjänster på Internet, eftersom dom inte kan tillåta bilder från AD eller någon av konkurrenterna om de strider mot upphovsrättsliga regler.

Med vänlig hälsning
Jan Granath

./. Detta brev är även skickat till Arkiv Digital direkt via e-mail.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan !

    Många av de frågor som du ställer skriver vi om i vår sida om Copyright, http://www.arkivdigital.se/copyright och där hittar du svaren på de flesta av frågorna.

    För att svara specifikt på dina frågor.

    - Får vi använda kopieringsfunktionen i AD Online för att kopiera bildsidan och sedan spara den i vår databas?
    Ja, "Arkiv Digital AD AB tillåter också kopiering av bilder för enskilt bruk t.ex. i släktforskarprogram".

    - Får vi koppla dessa bilder till våra släktträd i GeneaNet eller någon annan tjänst på Internet?
    Ja, "Arkiv Digital AD AB tillåter också kopiering av bilder för enskilt bruk t.ex. i släktforskarprogram. Detta gäller också om dessa bilder, genom publicering av släktutredningar, kommer att spridas till släktingar eller nära vänner, såvida det tydligt anges att bilden kommer från Arkiv Digital." Så länge bilden gäller den aktuella personen är det OK, men det är inte OK att använda ett större utsnitt av bilden så att andra kan forska på andra uppgifter som finns i bilden.

    - Får vi använda utsnitt av bilder i AD för att på Facebook, Anbytarforum och andra fora få läshjälp av andra släktforskare?
    Ja, "Arkiv Digital AD AB tillåter kopiering och publicering av enstaka bilder eller delar av bilder på annan webbplats t.ex. Anbytarforum om det tydligt anges att bilden kommer från Arkiv Digital med länk till företagets hemsida (http://www.arkivdigital.se)."

    - Får vi använda utsnitt eller hela bildsidor, logotyper eller annat från AD i våra bloggar för att illustrera olika inlägg om vår släktforskning?
    Ja, "Arkiv Digital AD AB tillåter kopiering och publicering av enstaka bilder eller delar av bilder på annan webbplats t.ex. Anbytarforum om det tydligt anges att bilden kommer från Arkiv Digital med länk till företagets hemsida (http://www.arkivdigital.se)."

    Så, så länge man använder sunt förnuft så är det inga problem. Det är OK att använda enstaka bilder eller delar av bilder.

    Med vänlig hälsning.
    Niklas Hertzman
    ArkivDigital

    SvaraRadera
  2. Tack Niklas för ditt svar.
    Ärligt talat så är jag inte alls förvånad över innehållet i ditt svar - det var vad jag förväntade mig.
    Det var emellertid främst viktigt att får klarhet i frågan om användningen av klipp från AD i släktträd som man publicerar på Internet. Inget seriöst företag skulle acceptera att man laddar upp sådana bilder om det fanns den minsta tvekan om huruvidda det är tillåtet eller ej. Jag kan väl nämna att frågan har väckts, varför jag tog detta initiativ.

    Tack för en fin produkt - Hälsningar
    Jan Granath

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...