google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Lite underhåll efter ett halvår i träda

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 2 maj 2013

Lite underhåll efter ett halvår i träda


Det har varit skralt med släktforskningen under ett halvår, liksom det varit med texter på den här bloggen. Jag är emellertid ursäktad eftersom jag inte varit frisk, vilket gjort att jag bara orkat och haft lust till att göra det nödvändigaste, vilket inskränkt sig till att kommunicera med er på min Facebookgrupp så den inte skall läggas för fäfot.

Det innovativa släktforskandet har också varit begränsat. Det beror dels på att jag på de flesta anlinjer kommit till vägs ände, dels på oförmåga och ointresse på grund av mitt tillstånd. Något jag försökt göra är emellertid att rensa i det som redan finns och rätta felaktigheter. Jag har då dels använd den inbyggda funktionen i Disgen, dels den relativt nya felletaren i GeneaNet. Till min förfäran fann jag massor av småfel som tar tid att rätta. Givetvis beror många på rena inmatningsfel, men också att jag i början av min släktforskning importerade ett par träd från andra forskare, som inte varit så noga med detaljerna. Man kanske skall säga att de redskap jag använder bara rapporterar logiska fel och givetvis inte kan hitta rena faktafel i trädet.
Det vanligaste felet är barn som är inmatade i fel födelseordning, vilket ju är en bagatell, men tar tid att fixa till. Andra fel är:
  • Barn som fötts innan eller efter moderns fertila ålder förekommer också i en del fall.
  • Födelsedatum som inte kan stämma med dödsdatum finns det också en del av.
  • Rena skönhetsfel, som mellanslag där inga skall vara är inte ovanliga.
  • Levnadsdatum för föräldrar och barn som inte kan vara inbördes korrekta förekommer i några fall.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att de flesta fel är triviala och bara kräver tid att fixa till. De fel som tar tid är den sista kategorin samt barn födda med för unga ellerför gamla mödrar. Här måste man gå tillbaka till källorna och eftersom de är många och olika tar det tid och innebär mycket arbete.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Du propagerar ju en hel del för GeneaNet. Och tycks också hjälpa till med en del.
    Nu är ju en större förändring på gång (jag har fått nöjet och möjligheten att lite i förväg pröva på detta)
    Men mycket fattas ännu för att GeneaNet egentligen kan ta upp tävlingen med andra Släktforskrprogram.
    Det som nu ligger ni tiden är att få till en App för både iPhone och Android , där man aktivt kan arbeta och komplettera sitt släktträd. Andra program har det redan.
    Jag hoppas du pushar GeneaNet-teamet för att så snart som möjligt få fram detta. Annars lär GeneaNet ohjälpligt halka efter.
    /Tom

    SvaraRadera
  2. GeneaNet skiljer sig ju genom att det småskaliga och inte ägs av någon stor affärsdrivande organisation.dom är stora i Holland. Teamet verkar jobba hårt med små resurser. Jag använder Geni, MyHeritage och Ancestry, men GeneaNet är det jag föredrar av skäl som jag många gånger skriver om. Egentligen kallar jag inte dom här programmen för släktforskningsprogram, då dom har sin bästa nytta för att dela och samverka i sin forskning. Som du säger saknas en bra app. Hoppas det kommer en bättre snart.
    Med vänlig hälsning,
    Jan

    SvaraRadera
  3. Jag har saknat dina inlägg på bloggen
    vilka jag brukar följa. Tänkte gå med i facebookgruppen men känner mig så osäker på det
    ulla

    SvaraRadera
  4. Hej Ulla
    Vad snällt sagt att du saknat mina texter - tack. Jag tycker absolut du skall gå med i FB- gruppen. Där finns allt från totala nybörjare till riktiga experter. Man kan delta, fråga eller hjälpa till när man vill och får nästan alltid snabb hjälp. Vi är nu mer än 700 medlemmar tro jag.
    Med vänlig hälsning,
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...