Ett inte särskilt trevligt samtal med "kundeservice".
För att kunna hålla mig informerad om olika tjänster använder jag alla de olika företag som finns inom vårt område. Då och då tar jag ett tidsbegränsat fullt medlemskap för att lära mig hur det fungerar. Visserligen har jag varnat er många gånger för att aldrig ta gratisabonnemang där man måste lämna ut sina kortuppgifter, men trots detta accepterade jag ett två veckors ”gratis” erbjudande från Ancestry. Bidragande är att det inte finns något alternativ annat än att lämna ut sina betalningsuppgifter. Emellertid sade jag upp den automatiska förnyelsen redan efter några dagar på den plats på deras hemsida där detta sker.
Döm om min förvåning när jag fann att mitt konto belastats med 250 kronor den 23 maj. OK – fel kan begås tänkte jag och sade upp mitt abonnemang igen på hemsidan. 23 juni belastades återigen mitt konto med samma summa. Den här gången ringde jag till kundtjänst över Skype eftersom deras telefonnummer bara kan nås inom Sverige via normal telefon.
För att ge bakgrund och förklara varför jag varit angelägen om att bara utnyttja gratisperioden berättade jag att jag bara tar provabonnemang på olika tjänster då och då för att hålla mig informerad om deras tjänster som led i mitt arbete med information till andra släktforskare.
Hon var milt sagt inte särskilt förstående utan ifrågasatte först sanningshalten i att jag hade avslutat mitt provabonnemang. Därefter påstod hon att jag inte fullföljt processen på rätt sätt. Mitt påpekande att om en process var så komplicerad så att medlemmarna inte förstod hur det skulle göras så kanske den borde ändras hade hon lite förståelse för. Hur som helst kom hon fram till att felet var mitt eftersom jag borde förstått att det inte fungerade eftersom jag inte fått något mail om att det fungerat. Hon undrade vidare om jag ville att hon skulle ”upphöra med min automatiska förnyelse av abonnemanget”. Jag påpekade att jag aldrig hade bett om automatisk förnyelse utan bara ville avsluta abonnemanget och slippa ytterligare debiteringar. Över 500 kronor är mycket pengar – i synnerhet när man, i tron att man avbeställt, inte använder tjänsten.
Jag vill således återigen varna alla från att acceptera ”gratis” abonnemang som åtföljs av att man måste lämna sina betalningsuppgifter. Det kan lätt bli fel så man får betala ändå. Vad man emellertid kan förvänta sig är att bli vänligt bemött när man påpekar att fel har blivit begångna och inte bli behandlad som om man var en lögnare eller person som inte är kapabel att följa instruktioner på en websida.
Döm om min förvåning när jag fann att mitt konto belastats med 250 kronor den 23 maj. OK – fel kan begås tänkte jag och sade upp mitt abonnemang igen på hemsidan. 23 juni belastades återigen mitt konto med samma summa. Den här gången ringde jag till kundtjänst över Skype eftersom deras telefonnummer bara kan nås inom Sverige via normal telefon.
För att ge bakgrund och förklara varför jag varit angelägen om att bara utnyttja gratisperioden berättade jag att jag bara tar provabonnemang på olika tjänster då och då för att hålla mig informerad om deras tjänster som led i mitt arbete med information till andra släktforskare.
Hon var milt sagt inte särskilt förstående utan ifrågasatte först sanningshalten i att jag hade avslutat mitt provabonnemang. Därefter påstod hon att jag inte fullföljt processen på rätt sätt. Mitt påpekande att om en process var så komplicerad så att medlemmarna inte förstod hur det skulle göras så kanske den borde ändras hade hon lite förståelse för. Hur som helst kom hon fram till att felet var mitt eftersom jag borde förstått att det inte fungerade eftersom jag inte fått något mail om att det fungerat. Hon undrade vidare om jag ville att hon skulle ”upphöra med min automatiska förnyelse av abonnemanget”. Jag påpekade att jag aldrig hade bett om automatisk förnyelse utan bara ville avsluta abonnemanget och slippa ytterligare debiteringar. Över 500 kronor är mycket pengar – i synnerhet när man, i tron att man avbeställt, inte använder tjänsten.
Jag vill således återigen varna alla från att acceptera ”gratis” abonnemang som åtföljs av att man måste lämna sina betalningsuppgifter. Det kan lätt bli fel så man får betala ändå. Vad man emellertid kan förvänta sig är att bli vänligt bemött när man påpekar att fel har blivit begångna och inte bli behandlad som om man var en lögnare eller person som inte är kapabel att följa instruktioner på en websida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar