google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hur jag började med släktforskning

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 21 januari 2007

Hur jag började med släktforskning

Som jag tidigare berättat var det klent med släkt på min fars sida eftersom han var barnhemsbarn som blev ”utackorderad” hos olika bönder som liten. Min far har skrivit några mycket intressanta artiklar om detta. Min farmor, som jag visste vem hon var, men inte hade särskilt mycket kontakt med dog 1996 vid hög ålder. Hon vägrade ända till sin död att avslöja vem min farfar var. Några år senare fick jag av hennes bror en kopia av en handskriven släktöversikt gjord omkring 1905. Den var på min farmors mors sida och hade få födelse- och dödsår angivna och nästan inga efternamn. Den sträckte sig tillbaka till en Bergsman i Ljusnarsberg på sent 1700-tal. Hursomhelst - rullen blev liggande och jag glömde bort den.

Samma år som min farmor dog, lagom till min fars 75 årsdag, fick han ett telefonsamtal från en kvinna som påstod sig vara hans halvsyster och att han dessutom hade en halvbror. Sedan faderns död hade man känt till min fars existens men inte ansett det passande att avslöja något förrän hans mor dog. Så helt plötsligt hade jag en släkt på faderssidan, vilket var ganska spännande. Min nya faster, som är jämngammal med mej, gav min far en bunt gamla bilder på fadern samt en del dokument om släktens anor. Även detta blev liggande i en låda hos min far.

Nästan tio år gick och i slutet av 2005 hittade jag den gamla rullen med bergsmanssläkten. Jag började studera den och fann att det överst stod: ”Erik Matsson från Hörken, Bergsmansson boende på Stråtgården av gammal finnslägt, från 1600-talet nämligen Peder Persson Ossmi enligt Ljusnarsbergs krönika 1607. Gift med Kristina Katarina Hansdotter från Kyrkobacken Klastorp i Ljusnarsbergs församling, Örebro län”. Samtliga Eriks 12 barn var upptecknade samt deras ättlingar fram till början av 1900-talet. Det här var ju intressant och eftersom jag har haft forskning (inte släktforskning dock) som min profession i 25 år angrep jag problemet på det enda sätt jag visste om när man är helt nollställd. Jag sökte på Internet. Jag var ju främst intresserad av att gå bakåt i tiden eftersom det var mest spännande. Vem var denne Ossmi? Sökningar på Ossmi gav inga resultat men väl på Osmi. Det gav mängder av internationella organisationer och bolag med OSMI som akronym. Så småningom skrev jag Osmi Ljusnarsberg och då rasslade det till i Google. (Google hittar ni på www.google.com och det är en av flera sk. sökmotorer som kan söka igenom hela webben efter vissa ord. En lista över fler sökmotorer finns på Immigrant Institutets hemsida på adressen http://www.immi.se/motorer.htm#listor).

Det visade sig att flera andra forskare hade intresserat sig för en Osmi i Hörken i Ljusnarberg och jag hittade nu deras inlägg på Anbytarforum. Vidare öden och äventyr kring Osmi återkommer jag till så snart jag tagit en paus. Då skall jag berätta vad Anbytarforum är för något också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...