google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: En intensiv resa i indexerade arkiv

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 25 februari 2014

En intensiv resa i indexerade arkiv

Åke Holmberg delar med sig av ytterligare en historia från sin släktforskning

IBLAND ÄR DET BRA MED SÖKBARA DATABASER FÖR FORSKNINGEN 


av Åke Holmberg

I november 2008 bestämde jag mig för att börja titta lite närmare på mina ättlingar och alla dess led. Jag var utled på alla de anlinjer som bara slutade i återvändsgränder. Självklart började jag med mina Holmbergare för att se vart de tog vägen. När jag kom till Mats Holmberg f. 1792 Västra Ryd (AB), son till Anders Holmberg f. 1750 Bro (AB), och sonson till Christian Holmberg f. 1703, min anfader, tog det snart stopp - riktig tvärtnitade. Norrsunda AI:2 page 23/135 Rosersberg, Trädgårds dr(äng) Mats Holmberg V:Ryd 1792-07-14 från p.5 1815 till Åbo i Finland 1818 19/9 gift Sara Stina Palmström 1792-19/7 Vedesvåg Lindesberg (T) från page 29 1817. Hur gör jag nu? Googlar! ”Hur släktforskar jag i Finland” och svaret kom direkt.

Finland har ju digitaliserat delar av sina kyrkböcker. Visst fanns familjen där, som inflyttade till Kökar (Åland) 1919 och Mats Holmberg som trädgårdsdräng med hustru och son. Men de flyttade därifrån 1929, men vart? Det framgick tyvärr inte. Tvärnit igen. Andra ättlingar fick företräde och Mats Holmberg glömdes bort i mitt något frustrerade tillstånd.

Hösten 2012 - ja jag börjar om efter sommaren med nya tag varje år - fann jag att Stockholms stadsarkiv hade publicerat sin sökmotor för rotemansarkivet för Stockholm. Kunde inte låta bli, utan jag skrev bara in Holmberg som sökord. Sedan satte jag igång och titta på varje Holmbergare. Jag misstänkte nämligen att det borde finnas någon som jag var besläktad med. Så kom jag till Mathias Oskar Holmberg f.1818 Norrsunda och då började hjärnan arbeta, kunde de vara en av de där Åborna som försvann. Jag startar Holger och pang - det stämmer till 100 %. Nu skall det forskas. Upp med Svar, in på Klara och där är han - inte livs levande men han fanns, allt stämmer. In på Stockholm stadsarkiv och startar Mantalslängder, söker på Holmberg, utökar sökningen med Mathias Oskar och MO. Han finns med ända till 1847 och då i Klara. Där satt den! In på Klara och inflyttningsregistret och urmakerigesällen Mathias Oskar Holmberg kom då närmast från St:Petersburg. Pust, inte tvärstopp nu igen.

Gogglar, ”hur släktforskar man i St:Peterburg”. Jaha, det fanns en finsk församling i St:Peterburg, alltså in på det finska digitalarkivet och sedan var det bara att leta. 1846 Yrkesförteckning i St:Peterburg, Urmakerigesäller. Holmberg Mathias Oskar född i Sverige 1818 25/1 från Kustö, utflyttad till Stockholm 1846. Sedan var det bara att gå bakåt. 1833 Yrkesförteckning St:Peterburg Urmakargesel. Holmberg Mattias Oscar född 25/1 1818 vid Stockholm från Kustö. Där var det igen Kustö, vad är det? Finsk församling utanför Åbo. Numera vet jag att den har en fantastisk historia. Här fanns hela den försvunna familjen Holmberg med ytterligare 9 barn.

Tillbaka till MO Holmberg och urmakerimästaren. Min direkta tanke var, "skråväsen". In på google och sök på skrå urmakerimästare. Aj då! Tvånget att tillhöra ett visst skrå upphörde den 22 december 1846 i och med att regeringen avskaffade skråväsendet enligt Fabriks- och hantverksordningen, § 29. Men krav på mästarprov och burskap fortlevde tills Näringsfrihetsförordningen utfärdades den 18 juni 1864. Sök, sök och där var något. De gamla urens vänner i Stockholm. Fråga vem var Mathias Oskar Holmberg. Han fanns, det fanns till och med urverk kvar som hade hans signatur. Ny fråga - går dessa att köpa? Troligen inte för pengar, de är samlarobjekt. Ok då! Då var det dags att summera MO Holmberg.

Han gifter sig 1849 med Gustafa Charlotta Andersson f . 1824 i Klara. Jag har haft kontakt med hans ättlingar, men ingen kunde svara på hur de två träffades och tyvärr fanns det ingen som hade några foton på dem. De får tillsammans 8 barn, Magnus Oskar f.1850 går i faderns fotspår och blir urmakare och hade egen urbutik på Bastugatan 30, Ernst Gustaf f.1851 blir stenarbetare och dör 1882. Emilia Charlotta f.1853, dör 1857, Adolf Robert f.1856 blir urmakarelärling och dör 1874, Wendla f.1858 död 1859, Frans Viktor f.1860, porslinsarbetare, död 1880, Knut Ferdinand f. 1862, ståltrådsbindare och luffare i Norge, död 1939, Lovisa Josefina f.1865 död ~1926. Det var bara Magnus och Knut som fick några barn och förde släkten vidare av denna gren.

Man flyttade ofta under denna tid i Stockholm vilket också märkas på familjen Holmbergs farande runt stan. 1847-1849 Österlånggatan 36, 1851-1855 kv. Saturnus Maria, 1856 Drottninggatan 63 (där Pub ligger idag), 1857-1866 Österlånggatan 34, 1867-1869 Hamngatan 36 i Klara, 1870-1879 Köpmansgatan 5 Stor Kyrkoförs, 1880-1888 Drottinggatan 63 Klara, 1880-1891 Borgerskapets gubbhus i Maria och där dör han.

Det som nu återstår är att hitta var han hade sin verkstad och om han satt några spår i Stockholms urmarkeriföreningens styrelse där han var aktiv.

Vinjettbilden visar väggurverk signerat Holmberg Stockholm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...