google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: De populäraste artiklarna på den här bloggen

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 11 januari 2014

De populäraste artiklarna på den här bloggen


GeneaNet har på sin blogg presenterat vilka inlägg som varit mest lästa under 2013. Till min glädje ser jag att min släktforskningskurs hör till de tio mest lästa inläggen. Så här ser listan ut:

Det här inspirerade mig att undersöka hur det ser ut på min blogg. Inte så väldigt förvånande är att även här Släktforskarkursen den mest lästa totalt. De inledande avsnitten som funnits under längst tid har visats 3600 gånger medan det senaste avsnitten från efter nyåret bara hunnit med att läsas av ett par hundra personer.

Nu har ju inte 2013 varit något vanligt år för min blogg eftersom jag publicerat min kurs under året. Jag har därför även tittat på 2012 för att få en mer rättvisande bild av vad som intresserar mest.

Släktforskningsprogram
Det visar sig att det finns ett stort intresse för hur man skall välja släktforskningsprogram. Min kommenterande text om GeneaNets redovisning [1] av vilka program som är de mest populära bland deras användare har nu två år i rad varit den mest lästa av texterna på min blogg, med till och med fler läsare än det mest lästa avsnittet av släktforskarkursen. Att val av program engagerar starkt visas även av att bland de fem mest lästa texterna återfinner man de texter jag skrivit om Geni [2] och om mina försök att byta från Disgen [3] till något modernare. I den här kategorin räknar jag också min text där jag kommenterade ArkivDigitals nya App för mobiler och läsplattor, som också tillhörde de mest lästa.

Släktforskning
Hederlig släktforskning är också ett ämne som väcker intresse. Artiklarna om släkten Skragge, samt texten om en ny gren av mina värmländska anor [4] låg i topp bland läsare, liksom texten om mina holländska anor.

Metodfrågor
Bland de 20 mest lästa texterna under 2012-2013 finner jag också den text jag skrev om hur man kan behandla osäkra uppgifter samt mitt ifrågasättande av uppgifter på Internet.

Släktböcker
Ett ämne som engagerat många läsare genom åren har varit hur man kan göra släktböcker [5]. Så har det varit även under de två senaste tiden.


  1. Sveriges populäraste släktforskningsprogram 2012, samt
    Sveriges populäraste släktforskningsprogram för datorn (2011)
  2. Vad händer egentligen på Geni? Samt
    Uppföljande kommentar kring Genis Världsträd
  3.  Måste jag byta släktforskningsprogram igen?, samt
    Utlämnad till Disgen på deras villkor? Och
    Att byta program
  4. Fattiga och rika i Västra Värmland på 1700-talet, samt
    Hur går man till botten med urgamla anor? Och
    Det blir lite för mycket!
  5. ÄNTLIGEN - kan jag få mina släktböcker tryckta och bundna, samt
    Nytt verktyg för att bygga släktböcker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...