google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Mindre kända anättlingar - Raoul Wallenbergs släktingar

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 16 november 2011

Mindre kända anättlingar - Raoul Wallenbergs släktingar

Jag har roat mig att använda en funktion i GeneaNet som heter "Släktskapsberäkning" på det material som är inmatat i mitt släktträd. Det roliga med den funktionen är att man hittar släktskap som man inte var medveten om. Kanske några är mindre kända så därför tänker jag lite "pö om pö" berätta om dom här på min blogg.

Varför inte börja med en mycket känd svensk utomlands, nämligen Raoul Wallenberg. Att Raoul Wallenberg blev en diplomat av lägre rang och hjälte i stora delar av världen var delvis en tillfällighet. Han utbildade sig egentligen till arkitekt vid University of Michigan, Ann Arbor. Raoul Wallenberg praktiserade aldrig arkitektyrket dock. Trots det var UofM mycket stolta över sin forna elev och det år jag arbetade där instiftades en designtävling till hans minne, i vars jury jag ingick, svensk som jag var.

Raoul Wallenbergs anor är ganska väl kända men kanske det är mindre känt att han var släkt med Anders Zorn, Carl Michael Bellman och Ray Bradbury.

Släktskapet med den kände amerikanske science-fictionförfattaren Ray Bradbury går tillbaka till den gemensamma anan bergsfogden för Västerbergslagen, sexmannen och nämndemannen Lasse Ravaldsson, 1490-1572, och hans hustru Marit från Norrgovik (Norrvik) i Grangärde.


Släktskapet mellan Carl Michael Bellman och Raoul Wallenberg går tillbaka till bergsmannen Hännicke Bengtsson i Vad i Söderbärke, 1494-1564.



Samma släktlinje sammanbinder Raoul Wallenberg med Anders Zorn, men här är det Hännicke Bengtssons son bergsmannen Peder Hännickesson, 1521-1593, som är gemensam ana.



Givetvis innebär detta att även Carl Michael Bellman och Anders Zorn är släkt.


Fler ovanliga släktskap följer allt eftersom.


2 kommentarer:

  1. Hej
    Du känner väl till att du även är släkt med Kofi Annans svenska hustru Nana (född Lagergren)? Hon är dotter till Raouls halvsyster Nina von Dardel.
    Hälsningar
    Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det - det var en nyhet. Lustigt hur man hittar nya släktingar hela tiden.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...