google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Varför har vi inte viruskontroll i släktforskningen?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 29 oktober 2013

Varför har vi inte viruskontroll i släktforskningen?


Visserligen är jag upptagen med att organisera om min nybörjarkurs så den passar bloggformatet och så att den kommer ut en gång per vecka, men ibland tränger sig tankarna på. Då får det bli en mellantext.

Då och då säger mitt virusprogram till att den fil jag tänker ladda ned eller öppna kan innehålla kod som är skadlig för min dator. Jag får öppna den på egen risk. Min stilla undran är varför våra anbytartjänster inte inför en liknande varning för poster som kan skada inte bara min egen släktforskning, utan faktiskt hela släktforskarvärldens funktionalitet.

Jag har lagt märke till på Facebook att vi får fler och fler unga nybörjare till vår hobby, vilket är mycket glädjande. Samtidigt märker jag på frågorna att deras förkunskaper är mycket ringa, men deras vana att söka information på Internet väl utvecklad. I deras värld bedrivs släktforskning på Internet med hjälp av Google, eller med hjälp av anbytartjänster som MyHeritage, Ancestry, GeneaNet, Geni eller FamilySearch. Ibland känner man inte ens till att man bör använda kyrkböcker och andra förstahandskällor och när någon mer erfaren forskare påpekar detta menar man att de ju är så svårlästa och dessutom skrivna för hand. Detta förhållande är bidragande till att jag erbjuder en gratis nybörjarkurs.

Det finns faktiskt en anbytartjänst som försökt möta detta problem. DISBYT klassar de uppgifter som medlemmarna skickar in i förhållande till hur väl materialet är åtföljt av källhänvisningar. Man markerar posterna med stjärnor utifrån dess kvalitet. Det borde inte vara så svårt att göra det för alla våra anbytartjänster.

För Ancestry och MyHeritage borde det vara en enkel åtgärd att rekommendera sina användare att främst använda deras släktforskarprogram FamilyTreeMaker och FamilyTreeBuilder och lägga in spärrar för synkronisering till det publika trädet om inte källhänvisningar finns. En mindre drastisk åtgärd skulle vara att det är obligatoriskt att fylla i källa innan man kan mata in en post i sitt träd. Om alternativet ”källa saknas” markeras borde den posten åtföljas av meddelandet: ”Varning – denna uppgift saknar källhänvisning och kan allvarligt skada din släktforskning”.

För den tvivlande kan jag bara konstatera liknande spärrar redan förekommer hos åtminstone GeneaNet när det gäller upphovsrättsskyddat material eller bilder på personer där sekretessgränsen inte är nådd. Av egen erfarenhet inser jag att en sådan åtgärd skulle upplevas som irriterande och försinkande av många. Det företag som tar lätt på dessa kvalitetsfrågor skulle säkert skaffa sig en konkurrensfördel framför de andra genom att strunta i sådana åtgärder, men jag oroar mig ganska mycket för vad som kommer att hända om inte något görs. Själv använder jag idag aldrig en uppgift på Internet där man inte uppgett eller jag kan ange eller härleda en källa, varför jag sällan utnyttjar ”råd” från någon annan anbytartjänst än DISBYT, vilket är tråkigt eftersom det allra mesta är korrekt, men löss har en förmåga att föröka sig oerhört snabbt. Jag litade alltför ofta på uppgifterna i anbytartjänsterna som nybörjare och får fortfarande lida av sviterna av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...