google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Sveriges populäraste släktforskningsprogram - ny lista från GeneaNet

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 14 mars 2011

Sveriges populäraste släktforskningsprogram - ny lista från GeneaNet

GeneaNet har återigen undersökt vilket släktforskningsprogram som är populärast i Sverige. Man kan konstatera att det hårdnar mellan de som ligger i täten.




Kampen står liksom förra året mellan Disgen och MinSläkt med en ny bronsmedaljör. Skillnaden är emellertid "inom felmarginalen", som man säger när man mäter väljarröster, både vad gäller tätplatserna och bronsmedaljen.

Disgen har fått 33,6% av rösterna mot 35,8% förra året. MinSläkt har 32,8% mot 31,1% förra året. Förra årets tredjeplats har Holger fått lämna till Family Tree Builder, men det är verkligen tätt med 7,5% för den förra och 7,3 för den senare.

Jag resonerade lite kring dessa placeringar förra året utifrån de olika programmens affärsidéer och hävdade att fullt fungerande gratisversioner är ett koncept som röner framgång.

Det som mest intresserar mig i år, som motsträvig Disgenanvändare, är på vilket sätt Genline/Ancestrys nya samarbete kommer att påverka mitt val av släktforskningsprogram. Som jag nämnt tidigare är ett av huvudskälen till att jag använder Disgen det funktionella samband man har med DIS andra funktioner och Genline. Frågan är alltså hur Genlines framtid ser ut.

Kommer det att försvinna på sikt och bytas ut mot den nya portalen på Ancestry,

- eller kommer det att finnas kvar som en ålderdomligare tjänst som kan samverka med Disgen,

- eller återigen, kommer nya Ancestryportalen att samverka med Disgen och DIS på samma sätt som Ginline gjort hittills,

- eller kommer vi att få se nya konstellationer mellan förslagsvis Arkiv Digital och något släktforskarprogram eller DIS?

Min gissning är att nästa års lista över de populäraste programmen kommer att se annorlunda ut, detta helt beroende på hur de olika företagen sköter sina kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...