google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Att göra ännu en släktbok - den bästa hittills!

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 11 september 2009

Att göra ännu en släktbok - den bästa hittills!

Dags för en ny släktbok. Jag har gjort en tidigare till min fars 85-årsdag och en till min mors 85-årsdag. Den här gången blir den mer om omfattande än förrut eftersom det är min bror som fyller jämt. Dels skall den ju innehålla båda våra föräldrars anor, dessutom har jag kommit avsevärt längre i min forskning nu än tidigare.

Jag inser att jag inte alls är redo för att göra ytterligare en släktbok eftersom det är mängder av material som inte är dubbelkollat och mängder av intressanta beskrivningar av olika anor som jag inte ännu fört in. Å andra sidan inser jag ju också att jag aldrig kommer att bli färdig så jag får väl försöka få det jag har så korrekt som är möjligt. Vad jag gör nu är att göra olika prov för att se hur jag enklast kan åstadkomma en vacker släktbok.

Mitt första problem har varit att jag måste hitta ett sätt att skriva ut från DISGEN som går att redigera i ett ordbehandlingsprogram. Visst har DISGEN en massa olika varianter på utskrifter, men jag vill nog ha möjlighet att redigera det lite så det blir exakt så som jag vill att det skall vara. Vad jag framför allt vill göra är att placera bilder på ett trevligare sätt samt stryka notistexter så att dom bara kommer upp en gång för varje ana - det blir lite tjatigt annars. När man läser igenom den färdiga texten inser man ju också att man kanske skulle formulerat sig på ett lite annat sätt när man skrev in sin notis. Jag är då noga med att inte bara ändra i den färdiga texten utan också ändra i originalnotisen.

Efter mängder av försök med olika varianter har jag för närvarande stannat för alternativet Antavla utskriven i Tabellform som RTF-fil. RTF-filen har den fördelen att den tar med alla bilder och dessutom kan man redigera den i Microsoft Word. Visserligen blir bilderna mycket större i Word-versionen, men det gör inget eftersom jag ändå skalar om dom och placerar om dom i texten. Att redigera i Word ger obegränsade möjligheter att utforma boken exakt så som man vill ha den. När man är nöjd kan man spara resultatet som en PDF-fil som är mycket lämplig för utskrift både på egen skrivare och av professionella skrivbyråer.

Jag har stött på ett problem med DISGEN som jag inte förmått lösa hittills. Jag vet ju hur viktigt det är med källor i släktforskningen. Å andra sidan är det inte särskilt njutbart att läsa en släktbok där varenda rad är pepprad med källhänvisningar inom klammrar. Lika viktigt som det är för en släktforskare att kunna se källorna, lika tråkigt är det för den icke släktforsknande läsaren att se alla dessa hänvisningar. Min önskedröm skulle vara att källorna representerades av en not som sedan återfunnes i slutet av texten eller i slutet av sidan. Jag har importerat en släktgren från ett amerikanskt program och där fungerar det exakt så, men i DISGEN måste man välja om man vill ha källor i texten eller ej. Det riktigt tokiga, som jag funnit, är att om man avstår från källor i texten så får man heller ingen källförteckning i slutet eftersom källförteckningen genereras från de indexerade källorna i texten - urdumt tycker jag.

För närvarande har jag beslutat att avstå från källor i texten och därmed också källförteckning i slutet. Jag kommer däremot att bifoga en Mini-CD i en ficka fäst på bakre pärmens insida som innehåller en GEDCOM-fil med alla källor för den intresserade forskaren. Genom denna manöver kan jag ju också utforma släktboken som en populärversion där vissa notiser är nedkortade medan de fullständiga texterna och citaten bara finns på CD:n.

Under hösten och våren kommer jag fortlöpande att berätta om mina vedermödor med att utforma denna släktbok. Om någon ser andra lösningar än dom jag stannar för eller har tips om hur man kan göra så är jag tacksam att få veta det och andra läsare uppskattar det säkert också.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det finns andra möjligheter, man kan prova:
    > Ancestral Author: http://www.ancestralauthor.com/
    > The Complete Genealogy Reporter 2009: http://www.tcgr.bufton.org/
    > Personal Historian: http://www.personalhistorian.com/

    Laurent

    SvaraRadera
  2. Tack Laurent - jag skall kolla det och jämföra. Anledningen till att jag kämpar med Disgen är att alla mina data finns i original där, men man kan ju alltid exportera till andra program.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Apropå källhänvisningar: Jag söker möjligheter att lägga in källhänvisningar inte bara som en referens (exv Sjötofta(F) C:2 sid 33) utan att även inkludera en bild av hur notisen ser ut i form av en bild. Typisk "avfotograferad" från bildskärmen. Men den funktionen hittar jag inte i något av de släktforskningsprogram jag provat (PAF, DISGEN). Som bäst kan jag inkludera en transskription av texten.
    Jag är medveten om utrymmesproblematiken, men kanske kan den lösas med en länkmekanism till en URL, som då får hänvisa till en fil som man har egen kontroll över.

    Relaterat till ovanstående är frågan om hur GEDCOM hanterar sådana bilder eller länkar.

    Tacksam för ev dialog till Bertil.Turessom@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Sorry, det viktigaste = min mailadress blev fel i föregående kommentar. Skall vara

    Bertil.Turesson@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej Bertil
    Det går faktiskt utnmärkt att få med skärmklipp från exempelvis Genline eller Arkiv Digital. I DISGEN väljer du Ny notis - Bild. Sedan hämtar du den jpg-fil du har och bestämmer hur stor den skall vara och var den akall placeras i notisföljden. Om du sedan skriver ut en antavla till en fil i RTF-format så får du med bilderna. Om du sedan öppnar denna RTF-fil i ditt ordbehandlingsprogram så kan du redigera bilden och placera den exakt där du vill ha den i den färdiga utskriften, lämpligen i anslutning till din ortsreferens. Du kan göra samma sak med födde och dödde också. Om du sedan vill trycka den så är det lämpligt att göra om hela filen till PDF som är mer stabil vid utskrift.
    Vad gäller GEDCOM så kan du exportera bilder precis som du exporterar porträtt från DISGEN. Om det funkar beror mest på hur mottagarprogrammet klarar att ta hand om ett en exporterad GEDCOM från DISGEN och hur det behandlar bilder. Ibland kan det vara knepigt. Jag återkommer om det senare.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  6. Bertil tipsar om en diskussion kring framtidens DISGEN, som verkar lovande - http://www.dis.se/discus/messages/58/1227.html?1227468219 . Man planerar att göra om databasen till en relationsdatabas som ju ger helt andra möjligheter att koppla samman personer med andra data på ett flexibelt sätt. Ett problen hos många släktforskardatabaser på nätet är emellertid att de av upphovsrättsliga skäl inte tillåter skärmdumpar eller klipp från andra websidor. Detta måste DISGEN lösa om det skall bli möjligt att spara bilder ur kyrkböckerna.

    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...