google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Uppföljande kommentar kring Genis Världsträd

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 7 maj 2013

Uppföljande kommentar kring Genis Världsträd

Min tidigare text har gett upphov till en del reaktioner. Främst är det en kunnig Genianvändare som inte varit riktig överens med mig om de problem jag tycker mig se. Han har vänt och vridit på frågan utifrån sin kunskap, men jag har en känsla av att han inte riktig accepterat att felaktigheter kan genereras av Geni utan nog måste komma från mig själv. Det har emellertid varit spännande att ta del av hans engagemang i frågan och jag har lärt mig en del om Geni.

Jag vill emellertid klargöra att jag på intet sätt ägnar mig åt konspirationsteorier som innefattar någon dold agenda från Genis sida, eller att det skulle förekomma några hemliga program med skumma syften. Genis ambition att skapa ett Världsträd är säkert gjort i omtanke om släktforskningen, om än i kombination med att ta kontrollen över marknaden, vilket ju är helt naturligt för ett affärsdrivande företag.

Däremot krävs ett ganska stort antal komplicerade algoritmer för att från miljontals enskilda poster extrahera ett gemensamt Världsträd. Alla sådana dataprogram, om dom så är framtagna av NASA, innehåller oändligt många buggar som gör att programmet uppträder på sätt som man inte kunde förutse vid konstruktionen. Med tanke på att stora delar av de poster som enskilda matat in och som sedan matchas lämnar en del övrigt att önska så är det inte så konstigt att det blir fel. Man kan bara jämföra med allt det skräp, som blandas med korrekta uppgifter vid matchning på MyHeritage, eller ännu värre de hejdlösa tokigheter som finns på de av kineser indexerade kyrkböckerna som Ancestry erbjuder.
För att avsluta det här vill jag återigen säga att min anlinje inte är inmatad av mig och den som varit vänlig att göra det är fortfarande aktiv på Geni. Hans namn står också på sista raden i posterna som ansvarig. På den felaktiga posten som vållat bekymmer för en annan ana och som inte ingår i den föregående anättlingen bidrag, står däremot mitt namn som ansvarig efter personens namn på första raden i posten, så här är det en skillnad. Den felaktiga posten är således troligen fabricerad av Genis egen algoritm, som jag nämnde i min tidigare text.
Min oro består i, dels att man får skylta med oseriösa uppgifter som man inte har någon del i, dels att jag svårligen tror att Genis algoritmer förmår skilja mellan korrekta uppgifter och felaktiga. Det är därför jag i en kommentar exemplifierade med anor till Adam och Eva, vilket jag menar har relevans i sammanhanget. Jag är nämligen övertygad om att det finns ganska många medlemmar i Geni som matat in lika fantasifulla anor. Hur skall Genis algoritm kunna särskilja dessa från det som är rimligt? Vi har nog av skrönor som inte ont anande nybörjare tar till sig utan att stora aktörer skall göra dom sanna.

Ursäkta den dåliga formateringen, men Blogger har lite svårt för inklistrade textsnuttar och jag lyckas inte fixa till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...