google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Nu är släktboken klar

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 19 april 2010

Nu är släktboken klar


Jag har fått omprioritera släktboksarbetet lite. Bokbindaren hade plötsligt inte tid så det får bli en elektronisk släktbok i stället, men det blir en kul variant. På många sätt är det ju mer praktiskt, men inte samma känsla att hålla i som en vacker inbunden bok med marmorerad pärm och skinnrygg.

Fördelarna med den elektroniska släktboken är emellertid många, likaså är nackdelarna. Formatet är givetvis behändigare, men tråkigare. Den är lättare att leta i, men utan den riktiga känslan. Den kan enkelt uppgraderas allt eftersom man kommer fram till nya rön, men den är inte lika beständig eftersom en CD-skiva har en förmåga att avmagnetiseras efter några år. Hur uppskattat det är som gåva vet jag inte, men å andra sidan får man det man får och vet inte om hur det kunde varit. Den absolut största fördelen är emellertid priset i förhållande till omfattningen. Den informationen man får in i en elektronisk bok är närmast obegränsad. Min egen släktbok skulle blir närmare 1000 sidor om jag vill ha med allt och sådana böcker kan man ju inte trycka och binda in så förr eller senare i sin forskning måste man nog gå över till den elektroniska formen. Arbetsinsatsen är ungefär lika stor - åtminstone första gången man gör det.

Om jag inte hittat The Complete Genealogy Reporter - TCGR - hade jag nog tvekat länge innan jag gjorde en elektronisk släktbok. Visst kan man göra det med de flesta släktforskningsprogram, men ärligt talat så har mitt Disgen allför många ofullkomligheter för att jag skall tycka det är riktigt roligt. Jag har nämligen, som vanligt, några krav som jag vill ha uppfyllda för att jag skall bli glad. Ett av dem är att resultatet skall kunna utgöra grund för att skriva ut en riktig pappersbok vid något tillfälle när bokbindaren har tid, om jag nu skulle känna för det. Ett annat krav är att den elektroniska boken skall vara korsvis sökbar och länkad på alla tänkbara sätt. I de flesta fall innebär det sista kravet att man måste skriva ut boken i HTML-format, men då blir det svårare att skriva ut den senare. Den utskrivna boken har i de flesta program ingen likhet med HTML-versionen. En annan egenhet som skrämmer mig lite är att HTML-paketen ofta innehåller en hel massa filer och det är väldigt lätt att trassla till det. Efter att ha byggt några hemsidor åt mig själv vet jag att det förr eller senare går åt pipan med alla relationer - digitala alltså.

Vad som gjorde mig förtjust i TCGR var att man kunde få en fullständigt korslänkad rapport i PDF-format som utgjorde en enda fil, vilket minimerar möjligheterna till fel. En exakt likadan fil kan sedan framställas utan hyperlänkar som man använder för att trycka från. Dessutom kan den händige få en identisk Word-fil för att klippa-klistra och editera efter egen smak. En CD-skiva som innehåller alla dessa tre filtyper är ju idealisk som elektronisk släktbok. En sådan bok kan man söka enkelt i, skriva ut i hög kvalitet och dessutom förädla och försköna själv om man vill.

För att göra det svårt för mig vill jag ju kunna lägga in fler bilder än till och med TCGR låter mig göra automatiskt. Dessutom gillar jag inte att programmet lägger alla bilder utom den första - vilket för oss Disgenanvändare troligen betyder porträttet - som bildbilagor. Inte särskilt varken praktiskt eller vackert tycker jag.

Hur som helst har jag blivit färdig idag, vilket känns skönt. I morgon tänker jag skriva och berätta hur jag gjorde och vilka svårigheter jag stötte på. Än så länge nöjer jag mig med att konstatera att det blev ganska läsbart och dessutom snyggt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...