google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Det har blivit mycket enklare att forska om den nära historien - ny tjänst från Ancestry

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 1 juni 2011

Det har blivit mycket enklare att forska om den nära historien - ny tjänst från Ancestry

Jag har skrivit tidigare att det svåraste när man börjar släktforska är att hitta sin släkt i nära historisk tid, dvs. under 1900-talet. Det är också det jag har framfört i min släktforskarkurs. Det gäller i viss mån fortfarande men under den senaste tiden har det blivit oerhört mycket lättare.

Det stora steget för mig var när Sveriges Släktforskarförbund gav ut CD-skivan Sveriges dödbok 1901-2009. Helt plötsligt kunde jag hitta data om flera personer som jag saknade i släkttavlan. Med hjälp av den CD-skivan kunde jag också lista ut vem personerna var gifta med i de flesta fall. Eftersom flera källor, bl.a. Genline hade födelseböcker ända fram till 1920 på nätet kunde jag hitta detaljerade uppgifter om personers föräldrar.

Med hjälp av de gamla CD-skivorna över Sveriges befolkning 1970 och 1980 kunde jag se vilka som bodde på samma adress som mina nyfunna personer vid de årtalen. På så sätt kunde man komplettera familjer om man hade tur. Ibland får man ta till så moderna hjälpmedel som Birthday.se för att finna ut mer om den nu levande generationens familjeförhållanden.

På det här sättet har jag kunnat lägga en mängd nya personer till mina tavlor och antalet anättlingar har ökat avsevärt. Idag fick jag genom ett mail från Ancestry veta att ännu ett steg gjorts för att underlätta vår forskning om modern tid.
Ancestry har indexerat alla födelseuppgifter mellan 1880 och 1920 och lagt ut dem på nätet. Detta innebär att man inte längre behöver ha alla uppgifter om en person för att hitta dennes födelsenotis. Givetvis hittar man lättare om man har mer fullständiga uppgifter, men jag bestämde mig för att pressa tjänsten lite för att se hur användbart det var. Redan i det tidigare SCB-materialet som finns i Genline kan man ju enkelt hitta en födelsenotis om man vet Namn, födelsedatum och församling. Svårare blir det om man saknar några av dessa uppgifter. Jag gjorde det riktigt svårt och sökte bara på föräldrarnas namn utan att ange församling eller år. Till min glädje kunde jag då få upp min farmor och alla hennes syskon, bara genom att skriva in deras fars och mors namn - modern med flicknamn givetvis. Andra sökningar som är intressanta är givetvis barnets namn utan att veta församlingen, vilket ju är mycket vanligt, eller söka efter oäkta barn i en viss församling om man känner moderns namn, men inte vet födelseåret för barnet.

För att utnyttja den här nya tjänsten måste man köpa ett Sverigeabonnemang för 995 kronor - då får man också tillgång till svenska kyrkböcker fram till 1937 och en mängd annat nyttigt. I princip kan man säga att det är den gamla genlinetjänsten späckad med en mängd andra databaser som underlättar sökande efter emigranter. Det som är lite speciellt med Ancestry jämfört med många konkurrenter är att du inte ens får tillgång till de släktträd som medlemmar ställt till Ancestry's förfogande gratis utan att betala för det. Man får således som gratismedlem lägga in sina släktträd gratis för att sedan Ancestry skall kunna ta betalt för att låta andra släktforskare använda dina uppgifterna.

4 kommentarer:

  1. Hej Jan,

    Du får tillgång till hela SCB-materialet från 1860 till 1940, om du har ett SVAR-abonnemang, och mycket av det moderna kyrkboksmaterialet, i den mån de kan lägga ut det av sekretsskäl. På SVAR har du ju också tillgång till mycket annat.
    Om du nu inte vet var farmor var född, så hjälper ju Befolkningsskivorna också till. Den riktigt svåra perioden är ju 1991-2011, då man oftast måste kontakta skattemyndigheterna.

    Hälsningar från soliga hemlandet!/Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabeth
    Njut av solen - här har vi haft 11 grader, regn och blåst idag så det är bra väder för släktforskning.

    SvaraRadera
  3. Nu börjar jag förstå varför mitt "gratis-släktträd" på Ancestry inte pratar med min kusins "abonnemangs-släktträd" på Ancestry, fastän vi gett varandra redaktörs befogenheter. Han pratar om att kunna utnyttja andra medlemmars forskning och jag har inte förstått varför det inte "rasslat in" uppgifter även hos mig. Så irriterande. Jag gillar dock tanken med att ha det här sökbara systemet. Har tänkt försöka konvertera mammas mångåriga sökresultat som hon har i Holger med Ancestry, hoppas det går.
    Avslutningsvis, har just hittat din mycket intressanta blogg, tack!

    SvaraRadera
  4. Hej Lena
    Kul att du gillar min blogg. Jag tror också du skulle gilla min Facebookgrupp med samma namn som bloggen. Där meddelar jag och andra en massa nyheter.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...