google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Idag fick jag min senaste släktbok med posten

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 17 juli 2012

Idag fick jag min senaste släktbok med posten


Äntligen har jag löst problemet med att trycka släktböcker på ett praktiskt sätt. Dom som följt min blogg vet hur jag provat alla tänkbara sätt för att få mina släktböcker i tryck till rimliga kostnader. Jag har tryckt materalt själv på min skrivare hemma och sedan fått inlagan bunden av en riktig bokbindare. Jag har senare gått över till e-boksformat eftersom det blev för jobbigt att printa själv och alltför svårt att hitta en bokbindare. Jag har också försökt finna olika företag på nätet som kan leverera så kallad ”print-on-demand”, men inte funnit någon riktigt bra lösning.

Endera har man krävt alltför stora upplagor eller också har man styrt formatet på innehållet i olika typer av mallar. Underligt nog finns det mängder av firmor som trycker fotoböcker, men text är värre att få mångfaldigad och bunden. Slutligen fann jag ett företag som verkade lovande och jag har nu äntligen bestämt mig för att beställa min första släktbok från dom. Den kom idag.

Företaget heter SharedBook och kan i princip trycka vad som helst som man skickar in. Det fina är att man utgår från att leverera enstaka kopior, men det går bra att få större upplagor om man vill. Produkten EveryThing2Print som jag använt kan ta emot texter i ett antal format – jag har använt PDF. Man kan ladda upp ett antal filer om man vill och då genereras en innehållsförteckning efter önskemål. Att blanda bilder och text är inget problem, inte heller att göra hela bildbilagor. Det finns stora möjligheter att utforma boken efter eget huvud. Man kan välja mellan flera utformningar av omslag såväl häftat som inbundet och man kan få hela inlagan i svart-vitt eller färg.

Ett speciellt praktiskt alternativ är att man kan få boken levererad som e-bok eller också kan man få den färdiga boken i en nätversion som man kan dela med andra. I det fallet blir den fil man delar med andra identisk med den färdigt tryckta boken.

Jag har nu som jag sa fått min första bok och den blev verkligen bra. Inlagan är framställd med hjälp av The Complete Genealogy Reporter – TCGR - och behandlar 3700 personer i 21 generationer. Inklusive släktträd samt index över individer blev det 330 sidor dubbelsidigt tryckt på papper av bra kvalitet. Bokens tjocklek är 28 mm och i A4 format. 

Jag tänker fortsättningsvis sätta in en ficka i slutet av boken med en CD-skiva där alla register som är tillgängliga i TCGR  finns med och där allt är hyperlänkat. Jag planerar också att göra en bok för eget bruk där de  av de bästa genealogiska essäer jag skrivit i den här bloggen tas med.

Det jag framför allt uppskattar med den här trycktjänsten är att jag har fullständig frihet att använda material från vilket släktforskningsprogram som helst.  Jag kan använda även eget skrivet material som från min blogg och sedan sätta samman det efter eget gottfinnande.


Tidigare texter om att göra släktbok:  

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!
    Snygg släktbok, blir sugen att själv att skicka något till print. Först måste jag försöka ordna upp lite i släktträdet med fler källhänvisningar.
    I början av släkforskningen så var jag inte så noga med källhänvisningar...så det kommer jag ägna sommaren åt..

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Det är en fin känsla att se sin forskning i färdigt skick. Jag tänker göra en per år i fortsättnigen eftersom man ju hela tiden hittar nya anor. Om du använder länken i bloggen till trycktjänsten blir jag glad eftersom jag får lite bidrsg till mitt bloggande då.
    Med vänlig hälsning,
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...