google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Är vi släktforskare värda att driva med?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 21 april 2015

Är vi släktforskare värda att driva med?

Kan vi släktforskare uppfattas lite fåniga, insnöade och lite antikverade? Svaret på det är nog tveklöst JA. Är det därför tillåtet att driva med oss och det vi anser viktigt – Det tycker jag inte.

Nyligen besöktes vi av en yngling, som ställde vissa frågor kring släktforskning. Han ville lära sig hur man kunde importera ett träd med 30 000 poster på MyHeritage eftersom hans eget träd bara omfattade några få anor och han ansåg att det var enklare att kopiera vad någon annan redan gjort.

Han bemöttes mycket seriöst, men också av ett visst avståndstagande till hans inställning till släktforskning. Många, liksom jag själv, varnade honom och påpekade att det knappast var släktforskning han sysslade med. Andra mer liberala röster försvarade hans metod och ansåg att det var OK att kopiera så länge man gjorde det medvetet. Det rörde ingen annan än han själv. Alla var artiga och argumenterade på ett sakligt sätt.

Nåväl – den frågan var snart utagerad varför han fortsatte med frågor där han gjorde gällande att han inte kände till kyrkböcker, inte visste vad begreppet anor stod för och inte kunde läsa handstil på grund av Sveriges bristande skolsystem. Här blev jag misstänksam och undrade om han skojade med oss. Han dementerade inte detta, men inte heller medgav han det. Han undrade varför jag undrade. Jag svarade att det var grundat på hans frågor, hans yrke som anställd på ett teknikföretag, samt hans högskoleutbildning, som kunde läsas på hans profil. Flera medlemmar engagerade sig emellertid i hans frågor och lade ned tid på att hjälpa honom. Själv föreslog jag att han skulle läsa gratiskursen eftersom det är svårt att släktforska om man inte ens förstår grundläggande begrepp.

Svaret på våra ansträngningar blev LMAO, vilket han troligen inte trodde vi stofiler skulle begripa. Det betyder på Internetslang ”Laughing My Ass Off” (skrattar aslet av mig), vilket är en ganska grov förolämpning riktat mot oss idioter som låtit oss luras att ta honom på allvar och hjälpa honom under flera dagar. Det intressanta är att han framställt sig själv som novisen som är offer när vi har invänt mot vad han hävdat och han har fått flera av oss – snälla som vi är - att inte bara ursäkta oss utan även ibland ta hans parti.

Hur som helst så påpekade jag efter hans LMAO att jag inte accepterade den umgängestonen och sa att jag skulle radera tråden om han inte bättrade sig. Det resulterade i att han själv raderade tråden och gick ur gruppen. Det var väl inte roligt längre nu när han var genomskådad, vilket han säkert inte räknat med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...