google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Disgen 2016 till Genney 1.1 - en uppdatering

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 28 mars 2016

Disgen 2016 till Genney 1.1 - en uppdatering


Ett stort problem för oss släktforskare är att det innebär stora svårigheter om vi vill byta från ett släktforskningsprogram till ett annat. Att det i teorin går att överföra mellan program med en Gedcom-fil visar sig oftast vara bara i teorin – verkligheten är en annan. Man förlorar alltid mer eller mindre viktiga data när man byter program. Det här gör att man oftast blir fast i det program som man väljer från början, vilket är besvärligt eftersom man som nybörjare varken har kunskap eller behov som man har ett par år senare och därför upptäcker att man kanske ”hoppat i galen tunna”.

Jag har därför genom dialog med de svenska programtillverkarna och genom tester av deras nya programversioner verkat för att det åtminstone skall gå att överföra data mellan de svenska programmen och därmed möjliggöra ett byte om man inser att ett av de andra programmen passar en bättre efter en tid. Min första test gällde hur man kan överföra Gedcom från Disgen eftersom det är mitt eget program sedan många år och därför av privat intresse.

Den genomgången gjordes första gången i december 2015 och presenteras HÄR.

Jag har även presenterat de nya versionerna av de tre svenska programmen* -
Disgen 2016
Genney 1.0
MinSläkt 4.0

Det som hänt sedan jag skrev de nämnda texterna är att Disgen 2016 har kommit ut i en färdig version och Genney har gett ut version 1.1. Detta innebär att vissa problem som jag redovisade vid överföring mellan Disgen och Genney inte längre är aktuella. Följande har hänt:

Att överföra Gedcomfiler från gamla Dg 8.2a var inget problem, men om man försökte överföra en fil från Dg2016 till Genney 1.0 så överfördes inte profilbilderna. Anledningen var att Genney 1.0 letade efter en Tagg som angav att en bild var Porträtt och gjorde denna bild till profilbild. Eftersom Dg 8.2a använde den Tagg som normalt används för bildtext fick alla profilbilder i Genney 1.0 bildtexten ”Porträtt”, liksom på köpet. Ville man ha någon annan text – exempelvis namnet på personen - fick man ändra manuellt för alla personer. När sedan Dg2016 kom ut i förupplaga så saknades texten ”Porträtt” i taggen för bildtext. Detta resulterade i att inga profilbilder uppvisades i Genney 1.0 när man importerade en Gedcom från Dg2016. Jag påpekade detta för programmerarna på DIS och de tog sig en rejäl funderare på hur man skulle lösa detta överföringsproblem.

För någon vecka sedan meddelade man att man ansåg att möjligheten att kunna sätta in bildtexter var viktigare än att använda taggen för att berätta för Genney 1.0 att det kom en profilbild – ett beslut som jag till fullo håller med om. I samma veva kom en ny version av Genney 1.1 och vid kontakt med Micael som skrivit programmet fick jag veta att Genney numera betraktar första bilden under en person som profilbild och därmed är problemet löst till allas belåtenhet.

Slutsats: Om du har din forskning i Dg 8.2a och vill testa Genney 1.1 så fungerar överföringen riktigt bra. Om du tänker fortsätta använda den nya versionen av Disgen2016, men någon gång i framtiden vill testa Genney 1.1, eller högre så fungerar således även det bra.
Själv tänker jag använda båda parallellt och är därför mycket nöjd med hur man löst problemet.


Test av överföring från Disgen till andra program kan läsas om i ovanstående länkade sammanställning från december 2015.

Test av överföring från Genney respektive MinSläkt till de andra programmen kommer när jag hunnit gör testerna.

* OBS! Nya versioner har kommit av programmen sedan dessa presentationer gjordes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...