google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Arkiv Digital i praktiken

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 20 oktober 2007

Arkiv Digital i praktiken

I förra inlägget skrev jag om min testkörning av AD för att hitta bouppteckningen för Aron Andersson.
Arkiv Digital kräver Java för att fungera.
Det första som hände var att det var knöligt att hitta rätt version av Java till min nya Windows Vista dator. När man följer länken som man får från AD kommer man till en nedladdningssida för Java där endast äldre versioner av Windows stöds. Försöker man ladda ned någon av dem på Vista så funkar det inte. Gör i stället så här:
Klicka på länken i mailet du får från AD. Du kommer då till svenska Java. Byt adress från www.java.com/se/ till www.java.com/en/
Du kommer då till en engelsk sida.
Klicka på Downloads i menyraden.
Under Free Java downloads – några rader ned står det ”All Java downloads”
Klicka på den och välj sedan ” Windows XP/Vista/2000/2003 Online *
Ladda ned denna version så skall det funka.
Sedan klickar du på länken http://apps.arkivdigital.se/adclient.jnlp så skall AD starta.
OK vi antar nu att du är igång.
Bilden du möter har mycket gemensamt med Genline så om du är van vid det så är det lätt att komma igång. En av fördelarna är emellertid att du precis som i Windows kan ha flera bilder uppe samtidigt på olika flikar. Det är jättebra! Vidare är sökning på län, landskap och kommuner lätt att jobba med. En stor fördel vid min test var att jag bara behövde klicka på Holmedal så fick jag i högra fönstret automatiskt upp tingsrättsarkiven från rätt härad dvs. Nordmark. Det är ju inte alltid man vet vilket härad en socken hör till så detta underlättade. Problemet kom när jag skulle hitta Aron Anderssons bouppteckning eftersom registret inte sträcker sig så långt fram som till 1888, vilket knappast AD kan lastas för. Vad däremot AD kan lastas för är att det går erbarmligt långsamt att förnya skärmen när man klickar fram en ny bild. Mitt bredband är visserligen inte supersnabbt men jag kan se på strömmande TV så helt kass är det inte. Kan det vara ADs servrar som inte klarat av den anstormning som man säger sig haft sedan man startade tjänsten?
Sammanfattningsvis funkade det bra och läsbarheten är som jag förväntade mig, men AD måste göra något åt hastigheten speciellt som jag förmodar att många släktforskare är mer intresserade av sin forskning än av teknik och inte investerat i de absolut snabbaste linorna.
Annars har det varit 22 grader idag och så klart så man har sett både Pyreneernas snöklädda toppar och Cevennerna. Vi har tagit en lång promenad på stranden i Gruissan och köpt färska ostron från Medelhavet. Delikata. Vill du läsa mer om livet som pensionär i Frankrike gå till
http://www.france-midi.blogspot.com/ eller http://blog.france-midi.co.uk/blog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...