Vi gör en fotobok varje år som minne


En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 7 oktober 2007

Hjälp!

Vädret här i Frankrike inbjuder verkligen inte till släktforskning just nu. Vi har strålande sol och ungefär 25º. Vi väntar goda vänner från Sverige och det innebär naturligtvis att huset skall vara tiptop, åtminstone som min fru ser det. Jag tycker det är charmigt med lite stök och boktravar. Hur som helst är det min ambition att bli lite mer aktiv med forskandet inom den närmaste tiden så häromdagen packade jag upp mina släktforskningspapper och la dom i högar beroende på vilken släktgren de hör till. Jag behöver emellertid lite hjälp att komma vidare eftersom jag kört fast på ett antal ställen. Kanske ni läsare har anknytningar till mina anor så ni kan hjälpa mig komma igång igen.

Följande släkter intresserar mig:

Min fars sida:
- Släkten Adler från Ljusnarberg samt svedjefinnen Pecka Osmi också från Ljusnarsberg.
- Släkten Klingert (Kleingärtner) med rötter i Tyskland och med senare släktingar i Västergötland.
- Släkten Hägerman från Norrbärke samt ättlingar till bergsmannen Michel Hermansson i Furbo.
- Släkten Nassenius från Nås och Floda samt släkten Svinhufvud.
- Anor till den till Amerika utvandrade Nils Johan Mose från Persberg.
- Anor till Anders Jonsson Sågmester i Starbo.

Min mors sida:
- Prästsläkten Kihlgren i Holmedal med senare ättlingar af Borneman.
- Släkten Skragge där jag inte kan huitta anknytningen mellan min ana tullnären Simon Skragge och den stora Skraggesläkten.
- Ola Månsson från Eda vars mor jag inte kan hitta.

Min frus släkt från Östergötland/Småland:
- Släkterna Eckerberg och Ringqvist.

Om ni tror att ni har information om någon av dessa kan vi väl jämföra våra forskningsresultat.
Om ni är intresserade av hur livet som pensionär i Frankrike gestaltar sig kan ni läsa mina bloggar:
http://blog.france-midi.co.uk/blog och
http://www.france-midi.blogspot.com Dom är olika så man kan läsa båda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers