google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: JAG HAR FÅTT NYA DISGEN 8.2!

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 21 juni 2009

JAG HAR FÅTT NYA DISGEN 8.2!

Fast det var midsommarafton var jag tvungen att sätta mig och läsa manualen och direkt efter frukost på midsommardagen började jag installera. När jag får ett nytt program slår jag alltid upp sidan "Ändringar från förra versionen". Det finns ingen sådan sida vilket jag tycker är en miss.

Installationen höll på att gå åt fanders direkt, vilket inte på något sätt var programmets fel. Jag hade gjort en säkerhetskopia på min databas som det föreskrevs. Jag hade emellertid glömt att jag hade en trasig importerad GEDCOM-fil i en separat flock så när jag installerat färdigt och skulle läsa tillbaka min säkerhetskopia ville programmet inte ta emot filen. Där stod jag nu med en tom databas. Här gällde det att meka. Min första tanke var att återvända till min gamla DISGEN 8.1e, ta bort den trasiga flocken och göra en ny säkerhetskopia, men se det gick inte det. De nya installationen hade förändrat filstrukturen i min gamla version så de två filerna som innehöll flockinformationen fanns inte längre. Lite orolig blev jag allt!

Jag hade emellertid en bärbar dator med DISGEN 8.1d i och en gammal version av databasen. Jag flyttade nu över min säkerhetskopia och återläste den i den bärbara med trasig flock och allt. Nu kunde jag öppna programfilerna och radera de två filer som innehåll den felaktiga flockinformationen - sedan var det bara att göra en ny säkerhetskopia, som var riktig den här gången, föra över den till den stationära datorn och återläsa den till DISGEN 8.2 - VOILA!

Nu har jag hållit på hela dagen och testat olika nya finesser i programmet och tänkte berätta lite om vad jag har lärt mig. Jag är på inget sätt en hejare på DISGEN så jag har nog missat många finesser i den gamla vesionen liksom jag har gjort i den nya, men jag menar att ett bra program skall vara så intuitivt så man klarar det även om man inte är en datanörd.

Redan när jag öppnade översikten blev jag positivt inställd. En ljus och fin lätt tonad bakgrund med vita rutor och den valda rutan i en behaglig gul färg kändes modernt och tilltalade mig estetiskt. Tänk ändå så tråkig den gamla kommunalgrå översikten var. Efter att ha läst manualen var jag specellt förväntansfull över det nya dublettfiltret så det var det första jag provade. Det var lätt att hitta. Klicka - SÖK - Sök efter dubletter och man får en dublettlista i två spalter. Om man delar översikten i två delar med Flytta/koppla-iconen och sedan klickar på något av dublettparen så kommer de upp i varsin halva av översikten. Sedan är det bara att flytta om. Det kan knappast bli enklare och framför allt är det så överskådligt. Man får emellertid se upp för alla möjliga dubletter är inte verkliga dubletter. Programmet använder nämligen ett poängsystem för att ranka möjliga dubletter. Två bröder kan således klassas som dubletter, framför allt om dom har samma namn, så se upp innan du klassar det som en äkta dublett. Jag brukar ändra på inställningen "Tillåt radering av personer utan föregående losskoppling" när jag arbetar med dubletter. Det är lite riskabelt men det är ju hela flyttaproceduren så det gäller att ta det försiktigt. Jag tror att jag på detta sätt undviker en mängd orelaterade personer som flyter omkring, men det är jag inte säker på.





En annan funktion jag var nyfiken på var redigering av källor. Jag har tidigare försökt att få ordning på dels citaten i kyrkböckerna, dels flytta en del källor som kommit fel. Jag har aldrig lyckats något vidare med det i den gamla vesrionen. Nu hittade jag några jättepraktiska funktioner. Om man t ex har matat in mängder av sidor från en dödbok har de en benägenhet att hamna i allt annat än stigande sidordning. Nu kan man högerklicka på en rubrik, ex. vis. "Dödbok, Grangärde" och välja "Sortera". Allt kommer då i ordning C:1, C:2 osv. Samma sak om man gör så med C:1 så kommer alla citat under C:1 i sidordning. SMART!

Jag har också en massa källhänvisningar som är inskrivna för hand, dvs utan att jag använt DISGEN-strukturen. Eftersom det finns en funktion i redigera källor som heter "Vilka använder denna källa" så kan man få fram vilken person som hör till en viss källa. Personen dyker upp i en ruta - dubbelklicka på namnet och vips läggs det till en Söklista. Man kan nu endera dubbelklicka i Söklistan och får då upp rutan "Ändra personnotiser" eller också kan man markera personen och trycka på iconen för "Översikt". I båda fallen kan man redigera källorna på vanligt vis genom att använda DISGEN-strukturen. Vid översikten finns två käcka knappar som används för att gå upp och ned i söklistan så det är bara att beta av sina gamla källor och skriva in de nya.

När det gäller geografiska orter ha antalet iconer utökats ganska mycket så nu behöver man inte ha tråkiga fyrkanter för exempelvis "kommun". Man påstår att kartfunktionen är avsevärt förbättrad. Jag hoppas verkligen det för den gamla tycker jag var i det närmaste oanvändbar. Det gör ju också att jag inte är särskilt haj på den delen. Jag försökte läsa manualen noggrannt men jag måste nog tillstå att det fortfarande är ganska svårt att riktigt förstå hur det är tänkt att det skall fungera. Troligtvis är det alldeles utmärkt, men jag måste nog få träna lite mer innan jag förstår, om jag nu bryr mig om den funktionen alls. Jag är lite tveksam till nyttan.

Givetvis testade jag länkningen till DISBYT, DISPOS och Genline de går som tåget gick förr i tiden - dvs. alldeles utmärkt. Man lovar länkning till fler tjänster än Genline i framtiden och man kan väl gissa att det blir Arkiv Digital då, men det kanske även blir någon trevlig överaskning.
En funktion som jag inte förstod alls och blev besviken på var funktionerna "Sök - Gemensamma anor/avkomlingar". Jag hade förväntat mig något helt annat än det som kom fram av det. Den idealiska funktionen menar jag finns hos GeneaNet som genererar oerhört fina tavlor där alla relationer mellan två personer visas. Se exempel nedan.


På utskriftsidan har man förbättrat sig. En del av dom gamla tråkdiagrammen finns kvar, men nu kan man få riktigt snygga grafiska tavlor också - inte lika snygga som exempelvis Min Släkt har och inte lika fantsifulla som Legacy men ändå ett steg i rätt riktning. En nyhet är att utskriftfunktionen flyttats till Arkivmenyn där den naturligtvis hör hemma i enlighet med normal Windowstandard.

Sammanfattningsvis tycker jag att nya DISGEN är ett stort steg i rätt riktning. Fortfarande saknar jag min käpphäst dock, nämligen en tydlig signal i an- och stamtavlan som anger "oforskat". Då skulle man omedelbart se vad man behöver ta itu med utan att behöva krångla med att generera listor. Nu verkar det vara bara jag som tycker att det är en bra idé tydligen.

Tack för en bra uppgradering!

4 kommentarer:

  1. Nu väntar jag ännu mer på att få min kopia. Hoppas att fler grafiska tavlor går att skriva ut på papper så man inte bara får besked om att det inte går att skriva ut i textformat. Du är inte heller den ende som vill att det skall signaleras vid oforskat!

    SvaraRadera
  2. Hej Synnove

    Liksom jag har du tydligen saknat bra rapporter som kan redigeras i ett ordbehandlingsprogram. Ofta är det ju lättare att fixa vissa felaktigheter i den färdiga rapporten än i varje enskild notis. Man skulle naturligvis önska en rapport där de grafiska linjerna som anger släktskap fanns med och som kunde redigeras. Om jag förstår det rätt möter det vissa tekniska proplem att blanda ens enkla grafiska komponenter som vertikla linjer med textformatet så det får vi nog vänta på förgäves är jag rädd. Däremot kan man ju skriva ut det mesta i PDF-format och då borde det gå att göra redigeringar i texten om man har ett PDF-redigeringsprogram, men exempelvis Adobe Distiller är ju ganska dyrt.

    Mvh Jan

    SvaraRadera
  3. Att det inte finns ett avsnitt i manualen som beskriver de senaste ändringarna beror på att manualen är dyr att trycka, så den ska helst kunna "leva" ett tag. Information om nyheter står istället i hjälpfilen, men den hittar man ju inte förrän man installerat programmet.

    SvaraRadera
  4. Tack Daniel för din kommentar. Jag har också sett att det finns en utmärkt sammanställning av ändringar på DIS hemsida som man finner om man följer länken som jag lagt in till programmet.

    Mvh Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...