google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: USA-resa

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 28 april 2011

USA-resa

En av de saker jag hade velat se i New York var Ellis Island. Vi åkte därför ned till Battery Park för att ta färjan, som förutom att den gick till Ellis Island också gick till Statue of Liberty. Alla biljetter var slutsålda sa militären som trumpet svarade på samma fråga för tusende gången. "Ni får komma tillbaka i morgon", sa han - på engelska förstås.

Vi hörde oss för på hotellet om man kunde köpa biljetter, men dom berättade att under hela året måste man vara nere vid färjan 7.30 på morgonen för att få biljetter. När vi frågade varför man inte satt in fler båtar om det var sådan efterfrågan var det lakoniska svaret att det sköttes av federala myndigheter, dvs militären. Reultatet blev att min fru inte fick se Frihetsgudinnan som var en av hennes önskningar. Från Battery Park ser den ut som en tennsoldat i fjärran. Jag fick heller inte min önskan att åka till Ellis Island uppfylld. Vår andra önska var att komma till det berömda konstmuseet MoMA, men där var det en kö runt hela kvarteret trots hällregn så det var liksom inte aktuellt heller.

Min frus släktingar blev emellertid överförtjusta över de digitala släktböckerna som vi hade med oss till dom. Vi hade en till brorsonen, en till kusinen och en till kusinbarnet. Det är trevligt när ens ansträngningar blir uppskattade. Jag kunde också få med mig bilder av personer som jag inte hade förut tack vare min lilla portabla skanner som jag berättat om tidigare.

1 kommentar:

  1. Det var likadant när jag var i NY juli 2007 att man var tvungen att vara i god tid vid Battery Park för att få biljetter till Ellis Island och Frihetsgudinnan. Kö o kö överallt, kom då att tänka på kofösare för det kändes så att de föste oss som boskap hela tiden. Men det var väl värt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...