Vi gör en fotobok varje år som minne


En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 17 november 2011

Wallenberg, Bradbury och Ravaldsson - hur det hänger ihop

Den alltid lika observante Christer Gustafsson ställde en fråga angående släktskapet mellan Raoul Wallenberg och Ray Bradbury och hur det kunde ha att göra med Bergsfogden Lasse Ravaldsson. Det var en väldigt befogad fråga eftersom det hör samman med en släkthistorisk gåta som ställt till problem under många är, nämligen vem Vidik Hansson hustru var och om det kunde vara så att han gift sig otillbörligt med sin faster. För dom som inte kan Västerbergslagens bergsmän utan och innan kan det vara värt att nämna att Vidik Hansson var sonson till Bergsfogden Lasse Ravaldsson. Hela den snåriga diskussionen mellan framstående forskare kring Vidik Hanssons hustru kan läsas i ett tidigare inlägg. Från den diskussionen framgår följande:

Lasse Ravaldsson var gift två gånger - först med Ingrid Hansdotter. De fick sonen Hans Larsson, far till Vidik Hansson. Med sin andra hustru Marit fick han döttrarna Marit, Britta och Ingeborg samt sonen Jon.

Det framgår också att hustru Marit var gift tre gånger. Första gången med okänd person och fick dottern Malin, som sedemera gifte sig med Lasse Ravaldssons sonson Vidik Hansson. Marits andra gifte var med Lasse Ravaldsson, vilket resulterade i ovanstående barn. Tredje giftet var med Arvid Bengtsson och de fick tillsammans sonen Per Arvidsson.

Med detta som bakgrund kan vi reda upp släktskapet mellan Raoul Wallenberg och Ray Bradbury.

  • Båda två är ättlingar till Marit, hustru till bl.a. Lasse Ravaldsson.
  • Raoul Wallenberg är ättling till Marits och Lasses dotter Marit.
  • Ray Bradbury är ättling till Marits äldsta dotter Malin med okänd fader - sedemera hustru till Vidik Hansson.
  • Ray Bradbury är emellertid också ättling till Lasse Ravaldsson genom sonen Hans Larsson som Lasse fick med hustrun Ingrid Hansdotter.
  • Således är Raoul Wallenberg och Ray Bradbury släkt med varandra dels genom hustru Marit, men genom olika äktenskap, men dessutom är båda ättlingar till hennes andre make Lasse Ravaldsson.

Jag välkomnar alltid svåra frågor och hoppas att de inte avslöjar slarv och misstag från min sida utan att jag förmår besvara dom. Dessutom välkomnar jag fler mindre kända släktskap att foga till "min samling".


Här är den felande tavlan (klicka på bilden så blir den större):

Från GeneaNets Släktskapsberäkning
OBS! Diskussion och rättelser i följande text (27/11 2011)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers