google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Christina Carlinia har blivit mindre mystisk, men än mer intressant

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 23 mars 2010

Christina Carlinia har blivit mindre mystisk, men än mer intressant

Med anledning av min text om Christina Carlinia skickade Lasse Brask kopior ur boken "Ehrling, Sigfrid. 1963: Släkten Brask från Nordmarks härad". Dels fick jag där bekräftat att de antaganden och slutsater jag dragit om Christina Carlinias tre äktenskap är korrekta, dels fick jag mer kunskap om Christinas (och mina egna) anor.

Stina Simonsdotter Skragge hade ju, på grund av modern Christina Carlinias tre äktenskap, tre halvsyskon, nämligen Daniel, Samuel och Sara Brask. Samuel och Sara återfinnes som vittnen vid flera doptillfällen i familjen Stina Skragge. Sara Brask finner man också boende hos kyrkoherden i Köla Sven Faxell och hans hustru Maria Cameen. Skälet till detta torde vara Christina Carlinias släktskap med familjen Faxell. Enligt ovanstående källa är nämligen båda makarna Faxell tremänningar med Christina Carlinia. De låter därför dottern till sin släkting bo hos dem. Maria Cameen och Christina Carlenias mormödrar var båda döttrar till kyrkoherden Erlandus Gudmundi i Nor. I förra texten skrev jag att Sven Faxells mor endera var Maria Strokirk eller Clara Kolthoff. Endera av dessa anor leder då till att Sven faxell och Christina Carlenia är tremänningar. Om det skulle vara genom Maria Strokirk inträder det intressanta fenomenet att såväl Christina Carlenia som maken Simon Andersson Skragge skulle kunna vara befryndade med Skraggesläkten på Ugglesäter.

Från kyrkoherden Erlandus Gudmundi härstammar den stora Värmlandssläkten Noreen ur vilken bland annat de adliga släkterna Nordenfalk och Löwenhielm kommer.

De ovanstående uppgifterna kommer främst från boken Ehrling, Sigfrid. 1963: Släkten Brask från Nordmarks härad i kombination med uppgifter från kyrkböcker som fått en ny betydelse i ljuset av bokens uppgifter. För att få en fullständig bild av Christina Carlinias anor måste jag emellertid konsultera Hamarin, Karlstads stift herdaminnen samt följande böcker:

Prostinnan Ulrika Kullgrens register över 7569 personer som är avkomlingar till kyrkoherden Erlandus Gudmundi (1860).
Noreen, Arvid. Släkten Noreen från Värmland (1917)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...