google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Utnyttja kunskapen från dom som är skickligare - Nils Jonsson i Persbos ättlingar

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 5 januari 2011

Utnyttja kunskapen från dom som är skickligare - Nils Jonsson i Persbos ättlingar

Kartbild över Persbo hyttplatsområde
Nils Jonsson är den äldste personen som man kan härleda till byn Persbo i Grangärde socken. Jag inte själv funnit honom eftersom han levde långt före den tid då kyrkböckerna kan ge oss amatörforskare någon hjälp. Vi talar då om 1400 och 1500-tal och källorna är domböcker och jordeböcker. De som tagit fram kunskapen är släktforskarna Anders Winroth som publicerat en artikel Västerbergslagens Släktforskares tidning Släktforskarens första nummer 1981, samt Björn Isheden som skrivit en artikel i Släkt & Hävd 1984, s. 10-18 och dessutom en uppföljande artikel av Anders Winroth i SGS Nätpublikationer - Genalogiska Nätbibliotekat 2005:1.

Skälet till mitt intresse för Nils Jonsson är enkel - han är min ana genom ett antal vägar både på min farfars och min farmors sida. Det här visste jag givetvis inte i alla detaljer förrän mitt släktforskningsprogram gjorde mig uppmärksam på det. Det kan givetvis hända att jag missat något och att det finns fler anknytningar än dom jag hittat då jag inte kontrollerat alla släktskap. Jag ser fram emot att andra kan både rätta och komplettera mina uppgifter.

Jag skall inte här teckna någon personhistoria över Nils Jonsson eller innebyggarna i Persbo. Jag hänvisar här till alla de utmärkta artiklar som skrivits av andra. Mina beskrivningar skulle bara bli bleka återgivningar av dessa texter.

Jag visste redan tidigare genom Winroths artikel i Släktforskaren att Nils Jonsson var min ana, men jag fick mer kunskap i ämnet när jag tog mig för med att gå igenom alla artiklar i Släkt & Hävd från 1980-talet och fann där även Björn Ishedens artikel i släkt & Hävd.

Nils Jonsson leder till en lång rad intressanta anättlingar. Redan för några år sedan, när jag började släktforska, hade jag funnit att min ana Herman Michelsson i Furbo (ca 1580-1650) var  morfars far till Carl Michael Bellman, vilket naturligtvis var en stor sak för en nybliven släktforskare. Jag finner nu att denne Herman Michelsson också härstammar från Nils Jonsson i Persbo. Ett annat intressant släktskap som visar sig när jag lägger samman Ishedens och Winroths artiklar med min egen forskning är att bergsmannen i Norrgowik på 1500-talet Widik Hanssons son var gift med Nils Jonssons sonsons dotter Karin Larsdotter. Widik Hansson kanske var mest känd som sonson till den omåttligt rike och mäktige Lasse Rawaldsson i Norrgowik (1490-1572) som jag skrivit om tidigare.

Nils Jonssons påstås också kunna räkna Jussi Björling bland sina ättlingar, vilket jag inte i detalj kunnat uttröna eftersom jag inte har tillgång till dessa data. Jussi Björlings anor finns emellertid förtecknade i Svenska Antavlor häfte 6/97, 234.

Nu skriver jag inte det här främst för att berätta om min egen släkt utan för att visa på hur man kan komma vidare när kyrkböckerna inte räcker längre. Som jag nämnde har jag börjat läsa igenom alla nummer av Släkt & Hävd, men början på 1980-talet. Jag hade redan tidigare läst artikeln i Släktforskaren, men fick en hänvisning i S&H till den om den inte redan varit känd för mig. Genom att söka på nätet fann jag Winroths uppdaterade artikel i Genealogiska Nätbiblioteket.

När jag sökte vidare på Nils Jonsson på Internet fann jag ett antal betydligt senare hänvisningar, även den till Släktforskaren nr 76-78 2001 av Stella Blomdahl där hon i sin antavla tar upp flera av innebyggarna i Persbo. På nätet finner man också ett antal andra sajter som tar upp Nils Jonssons ättlingar.

Det finns också en sajt på internet speciellt om Nils Jonsson gård i Persbo - Larsdaniels Bergsmansgård - samt en bok skriven  av Lillian Gustavsson: Persbo. En by från medeltiden.

Britt-Marie Sohström har skrivit en text på Plats om sin ana Hennika Bengtsson som innehåller mycket material om Persbo. Texten är emellertid på grund av typografi och layout ganska svårläst.

Några ytterligare sajter på Internet som tar upp Persbo och dess innebyggare är Fjällweb samt Bergslagsanor.

Slutligen kan den som vill följa Nils Jonssons ättlingar, så långt som jag lyckats härleda dom, botanisera på Geneanet. Återigen - alla rättelser och kompletteringar är välkomna.

8 kommentarer:

  1. Ang. Hennika Bengtssons text på Platsr så blir lite lättare att läsa om man tittar på källdatat från sidan (ctrl+u i Firefox, "Visa källa" i IE).

    SvaraRadera
  2. Tack - det underlättade, men varför är det så knepigt presenterat? Känner du till det?

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att du tog upp Nils Jonsson från Persbo. Jag har också under de senaste månaderna ägnat mig ganska mycket åt just Nils Jonsson och upptäckt släktskaper som jag inte hade en aning om. De flesta av mina vänner och släktforskarkollegor är ättlingar. Förutom att Bellman och Jussi Björling är ättlingar fann jag också Charlie Norman och den store skalden Dan Andersson. Jag köpte boken om Persbo och där stod att läsa om en operasångerska som hette Kerstin Thorborg. Nej, nu känns det som mitt släktforskande gått över i nåt slags oseriöst samlande på namn! Din blogg är BRA!

    SvaraRadera
  4. Hej Barbro
    Det är verkligen kul att du gillar mina skriverier - det gör att det känns kul att skriva.
    Din forskning är intressant för mig. Jag har också funnit Dan Andersson och Kerstin Thorborg bland mina anor, men i inget fall som ättlingar till Nils Jonsson. Det har jag missat och vill naturligtvis gärna ta del av det du kommit fram till. Att dessutom Charlie Norman tillhör Nils Js ättlingar är ju kul, men inte särskilt förvånande med tanke på att släktskapen är ganska invecklade i södra Dalarna.
    Om du har lust att dela med dig av din forskning så skall jag skicka information om mina rön om de personer vi har gemensamt. Enklast är att du använder min e-mailadress som finns under min profil i högermarginalen.
    Visst kan man känna att man övervärderar kändisarna bland, men det är ju ofta dom som är dokumenterade både i nutid och forntid.
    Bästa hälsningar
    Jan

    SvaraRadera
  5. Mitt namn är Sven Jansson

    Hej alla ni som har Nils Jonsson från Persbo i era anor.

    Även min fru Christina Jansson har det och jag började släktforska för hennes del och fann kopplingar ned till Persbo samt Nils Jonsson via Hennicke Bengtsson.

    Nu är jag oerhört intresserad av allt som berör kopplingar till Carl-Michael Bellman,Jussi Björling och Anders Zorn samt andra möjliga potentater.

    Skicka gärna antavlor eller annan info på e-mailaddress u18210256@telia.com eller betan@mail.com

    Hälsningar
    Sven och Christina Jansson i Uppsala

    SvaraRadera
  6. I have a cousin who is related to Nils Jonsson of Persbo, so when I began to research it,I found your post, but I can't read Swedish.

    I know that there is a "Google Translate" that you can add to your blog. This would be wonderful for us who are researching as it looks as though you have some great information on here.

    Thanks, Karin

    SvaraRadera
  7. Hi Karin
    I used to have a Google translate function om my blogg, but I found the translations so bad so I took it away. I will however put it back again if you promise not to belive everything Google says. Look out for it soon.
    Best regards
    Jan

    SvaraRadera
  8. Jan,

    Thanks so much. I know it doesn't do a great job at translating, but it does help a bit to get the gist of what you are saying.

    I promise I will not believe everything Google says... ;)

    Thanks, Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...