google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Jag grunnar vidare på hur jag skall tillverka min släktbok

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 5 oktober 2009

Jag grunnar vidare på hur jag skall tillverka min släktbok

Efter att ha testat ett antal specialprogram för att göra släktböcker så inser jag att jag är tillbaka på ruta ett. Jag har inte funnit något program som ger möjlighet att utforma sidornas layout med bilder på det sätt jag vill. Återstår således att använda ett ordbehandlingsprogram som jag tänkte från början. Nu är det ju också så att jag har alla mina data i DISGEN och dessutom i GeneaNet. Jag har också tillgång till MinSläkt och dit kan man ju lätt exportera sina GEDCOM-filer från DISGEN.

Nu finns inga riktigt bra funktioner i någon av dom program jag har för att göra släktböcker så jag har därför beslutat att göra som jag tänkte från början, dvs. skriva rapporter från DISGEN till ett RTF-format som kan bearbetas vidare i ett ordbehandlingsprogram. Detta innebär att jag med sorg i hjärtat måste avstå från alla grafiska finesser i DISGEN. Jag är speciellt förtjust i den rapport som heter Släktmatrikel - Träd, men den kan jag inte använda för den kan inte exporteras till RTF-format eller något annat format som kan bearbetas i ett ordbehandlingsprogram. Jag har just använt den rapporten i två tidigare släktböcker, men nu får jag tänka om.

Nu skall ingen tro att det bara är att trycka på knappen så får man en snygg och välskriven släktbok i RTF-format ur DISGEN. DISGEN har ju många bra funktioner att spara allehanda data kopplade till varje person. Man kan ju få en hel levnadsbeskrivning om man matar in varje flyttning en person gjort under åren. Dessutom kan man ju förrutom att mata in porträtt mata in allehanda andra bilder i databasen som sedan kan illustrera släktboken.

Om man exemplevis använder Flytta-notisen i DISGEN rakt upp-och-ned och sedan skriver ut detta får man ett oerhört tråkigt och tjatigt dokument.


  • Elias Eriksson. Född 1820-12-23 i Stråtgården, Heden, Ljusnarsberg (T). Flyttade 1842 från Stråtgården, Heden, Ljusnarsberg kbfd (T) till Kloten, Ljusnarsberg (T). Flyttade 1844 från Kloten, Ljusnarsberg (T) till Smaltjern, Yxsjö, Ljusnarsberg kbfd (T). Flyttade 1845 från Smaltjern, Yxsjö, Ljusnarsberg kbfd (T) till Kloten, Ljusnarsberg (T). Flyttade 1850 från Kloten, Ljusnarsberg (T) till Klotbacken, Kloten, Ljusnarsberg kbfd (T). Flyttade 1852 från Klotbacken, Kloten, Ljusnarsberg kbfd (T) till Västra Löfallet. (Barn III:4, s 5, Far V:13, s 5, Mor V:14, s 5)


Man kanske skulle vilja att det såg ut så här i stället:


  • Elias Eriksson. Född 1820-12-23 i Stråtgården, Heden, Ljusnarsberg (T). Flyttade och gifte sig 1842 från Stråtgården, Heden, Ljusnarsberg kbfd (T) till Kloten, Ljusnarsberg (T). Flyttade därefter med sin hustru 1844 från Kloten, Ljusnarsberg (T) till Smaltjern, Yxsjö, Ljusnarsberg kbfd (T) och återvände 1845 från Smaltjern, Yxsjö, Ljusnarsberg kbfd (T) till Kloten, Ljusnarsberg (T). Flyttade sedan 1850 från Kloten, Ljusnarsberg (T) till Klotbacken, Kloten, Ljusnarsberg kbfd (T). därefter 1852 från Klotbacken, Kloten, Ljusnarsberg kbfd (T) till Västra Löfallet. (Barn III:4, s 5, Far V:13, s 5, Mor V:14, s 5)


För att få det att se ut på det sättet måste man redan vid inmatningen skriva till de små förklaringarna och dessutom tänka sig hur texten skall flyta i det färdiga resultatet. Ganska omständligt och tidsödande. Nog skulle man kunna skriva en biografi där man beskriver hur personen flyttade från ort till ort på ett bättre sätt när det nu ändå tar så mycket tid och tankeverksamhet. Kanske något i stil med detta:


  • Elias föddes på Stråtgården på Heden i Ljusnarsbergs socken. Han hade 5 systrar och 6 bröder och föddes som nummer 10 i barnaskaran. Vid 22 års ålder gifte han sig med Katarina Björklund från Kloten och i samband med det flyttade dom till hennes hemby. Dottern Lotta föddes 1843 och 1844 flyttade familjen till Smaltjern i Yxsjö, men återvände redan påföljande år till Kloten. De följande åren föddes Carolina, Carl-Johan och Lars Eric coh 1850 flyttade familjen in vid Klotbacken i Kloten, men redan 1852 gick återigen flyttlasset, denna gång till Västra Löfallet. Familjen fick ytterligare 5 barn och under en tid bodde också dottern Karolina med sin oäkta dotter med familjen. ....


Det här gör att jag kommer fram till mitt första beslut för att förbereda mig för tillverkningen av släktboken. Jag kommer att göra följande:


Även om jag skrivit in både flyttningsnotiser och andra händelsenotiser i DISGEN kommer jag inte att ta med dessa när jag skriver ut min RTF-fil. Istället kommer jag, så långt jag orkar, att skriva en kort biografi grundad på de data som är inmatade och den väljer jag att skriva ut i RTF-filen.
Jag har dessutom varit väldigt generös att lägga in externa dokument, som texter ur Herdaminnen, klipp från sidor på nätet, citat ur olika genealogiska källor osv. Dessa kan jag naturligtvis skriva ut i sin helhet, men också det blir lite för mycket av det goda. Även här kortar jag ned texterna till det väsentliga och lägger in det i en biografi.
Nu skall jag fundera över hur jag skall hantera alla de bilder jag matat in som notiser i DISGEN samt hur jag skall presentera källorna i min släktbok. Om någon har tips om hur jag kan göra allt på ett bättre sätt så är jag tacksam. Hur som helst så återkommer jag när jag grunnat mig fram till nästa steg.

Tidigare texter om min släktbok:

Att göra ännu en släktbok - den bästa hittills!
Några intressanta släktboksprogram - en snabbtest
Att göra en släktbok - förnyad test av Ancestral A...

4 kommentarer:

  1. Hej, jag har läst en hel del matnyttigt på din blogg. Håller själv på med släktforskning men skulle nog kalla mig själv nybörjare.
    Just släktbok har jag funderingar på att själv göra så därför tycker jag det är intressant hur du resonerar. Själv vet jag inte vilket program jag skall satsa på, DisGen eller Min Släkt men tillbaks till ämnet.
    När det gäller grafer från Disgen, vilket format kan du få ut dem i? Om du inte hittar något bra format borde du kunna använda en PDF-skrivare. Installerare sig som en vanlig skrivare men skriver en pdf-fil istället. Kolla in PDFCreator.
    Sen är det ju aldrig roligt att göra en bok i ett orbbehandlingsprogram a la word - bilder flyttas och att få det som man vill går oftast inte. Men då jag har lite datorvana så tänkte jag själv använda Adobe InDesign som är ett dyrt proffsprogram som jag ändå redan äger, men ett alternativ kanske kan vara Scribus? Kanske lite hög inlärningströskel men när man väl lärt sig ett oerhört bra program.
    Lite ideér bara och lycka till!
    /Bosse

    SvaraRadera
  2. Tack Bosse för ditt tips om Scribus. Jag skall titta på det. InDesign har annars varit också mitt val, men det är ju dyrt.
    Jag vet inte riktigt vad du menar med grafer - om det är olika tavlor med grafik i så tycker jag det är en av svagheterna i Disgen. Jag gör på ett annat sätt om jag vill presentera grafiskt material. Jag klipper helt enkelt ut den presentation jag gillar på skärmen med SnagIt och sparar det som en jpg-fil. Man kan ju göra en pdf också om man vill. Det finns mängder av program som gör fina presentationer på skärmen som man kan klippa eller skriva ut. Då kan man ju sätta ihop dessa utklipp/pdf-filer med andra med något PDF-program som kan göra böcker. Kolla GeneaWiki som har en lista över användbara program. http://sv.geneawiki.com/index.php/Sl%C3%A4ktforskningprogram

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  3. Denna sida var väldigt intressant. Har fått en del tips redan. Jag har länge haft planer på att fixa i ordning en släktbok så att jag kan dela min släktforskning med släkten men tycker att disgen är ett ganska knöligt program för detta. Jag har testat att skriva ut som rtf-fil men det verkar bli en hel del redigeringsarbete för att få ett snyggt och läsbart dokument. Jag ser fram emot fler inlägg om ditt skapande av släktböcker!

    SvaraRadera
  4. Hej Anna
    Roligt att du kan ha nytta av mina stävanden som släktforskare. Jag har inte skrivit om släktboken nu på en tid eftersom jag varit upptagen med att tillverka en internetkurs för nybörjare. Den är klar nu och du kan läsa om den på min blogg http://slaktforskning.blogspot.com/2010/02/hurra-minkurs-ar-klar.html

    Jag lovar emellertid att jag skall fortsätta repporteringen så snart jag kommer igång med släktboken igen.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...