google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: För snabba slutsatser och slarv leder mig till fel stad utan att jag märker det

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 9 november 2009

För snabba slutsatser och slarv leder mig till fel stad utan att jag märker det

I Jät AI:3 kan man läsa att Elias Schutz dotter Catharina flyttar till Växjö 1796. Eftersom det inte anges vart hon flyttar i Växjö är det bara att leta, sida för sida. Man återfinner henne på No 95 som piga hos Handskmakaren Nils Blixberg. Enligt inflyttningslängden ankom hon från Kalvsvik 1795 och är inskriven med namnet Catharina Eliasdotter Schütz. 28 november 1797 flyttar hon emellertid tillbaka till Kalvsvik men där tappar jag bort henne. Det är bara att återgå till födelsenotisen för dottern Johanna Ulrika i Östra Torsås för att se om jag kan hitta spåret igen. Där anges hennes boendeort som Säljeryds Smedsgård i Östra Torsås. Jag söker därför efter henne där under tiden mellan 1799 och 1806 men finner henne inte. Däremot återfinns hon några sidor tidigare på Säljeryds Hjertonsgård där hon finns noterad som Catharina Eliasdotter Schütz född i Jät socken. Där finns också hennes dotter Johanna Ulrika född 19 januari 1805 medtagen. Även om alla omständigheter gjort att jag var ganska säker på att Catharina Eliasdotter Schutz var Johanna Ulrikas mor så hade jag inga handfasta bevis. Äntligen kan jag visa att det är klockaren Elias Shutz dotter Catharina som nedkommer med en dotter Johanna Ulrika i Östra Torsås 1805.

I husförhöret anges att Catharina kom från Uråsa 1804. I inflyttningslängden använder hon namnet Eliasdotter när hon ankommer till Östra Torsås 5 juni 1804, kanske för att namnet Schutz är allt för välkänt genom farbrodern som är Komminister i Jät och hon redan då är i tredje månaden av havandeskapet. Att hon valde att föda sitt barn i Östra Torsås kan bero på att där finns en Komminister Magnus Thelander som troligen är befryndad med komminister Johan Thelander i Jät tillika farbroderns kollega. Han och hans dotter Maria är sedan vittnen vid dopet. (Jag behöver verkligen komma över ett exemplar av Växjö stifts herdaminne).

1808 har Catharina flyttat tillbaka till sin far som nu hamnat på fattigstugan. Där bor fadern med sin hustru Elin samt döttrarna Märta Stina, som är sjuklig och "har Fattigmedel", och Catharina och hennes oäkta dotter Johanna Ulrika. Catharina flyttar emellertid med dottern till Karlskrona 1809. Påverkad som jag är av en tidigare Googlesökningen på Uhrström så läser jag slarvigt och får det till Carlshamn och slösar på så vis bort massor av tid till nästan ingen nytta. Samtidigt hade jag kunnat bespara mig mycket arbete om jag hittat den här sidan i husförhöret tidigare. Svårigheten är att jag utgick från Johanna Ulrika Uhrströms födelsenotis och letade således efter modern Catharina Schieutz (vilket troligen var en övertolkning av namnet) i Östra Torsås, men var inte smart nog i början att leta på sidorna omkring där hon påstods bo. Att vid det stadiet koppla ihop detta med en Catharina och en Johanna Ulrika på fattigstugan i Jät hade kanske inte varit så lätt även om jag noterat fadern Elias Schutz namn.

Nu har jag således bevisat att Catharinas far var klockaren Elias Schutz. Enligt forskarkollegor på DISBYT är Elias son till Komministern Christian Georgii Schutz som i sin tur är son till Klockaren Jöran Schutz. Elias skall också ha en broder Erik Schutz som var Komminister i Jät. Christian Georgii är enligt födelseboken son till Jöran Schutz. Att Christian Georgii är fader till Komministern Erik Schutz framgår av Jät AI:3 där Christian Georgii änka bor tillsammans med Erik. Det finns absolut inget som tyder på att inte Erik och Elias faktiskt är bröder som kollegorna på DISBYT anger, men återigen behöver jag Herdaminnena från Växjö.

Detta innebär att min fru på sin faders sida härstammar från prästsläkten Wiesel som i 168 år i oavbruten följd varit Kyrkoherdar i Vislanda och Bälinge samt vars släkt har en sammanlagd tjänstetid i pastoratet på 430 år. Länken är Christian Georgii hustru som hette Margareta Christina Alander och vars mor var Märta Wiesel, dotter till den i trakten berömde Kyrkoherden Elias Wiesel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...